solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

PRAO

Publicerad 2010-06-09 06:30:26 i På järnvägen,

I går hade jag elev med mej på jobbet. Inte vilken elev som helst inte. Det var vikarierande chefen, Maria, som ville lära sej min station, Bäckebron.

Och precis som det brukar när två personer av kvinnligt kön oavsett ålder tillbringar en dag eller så ihop så hann vi avhandla en massa saker. Inte bara tågföring alltså.

Många dumma (hm) frågor fick jag också. T ex:

Maria: - Vad betyder den där knappen? Den som det står Omstart PLS på?

Jag: - Antagligen att man kan starta om PLS:en.

- Vad är PLS?

- Jag vet inte. Nu pratar vi om nåt annat.

Så då pratade vi om Marias hus och trädgård i stället och att hon har små röda skalbaggar i sina liljor som piper jättehögt, liksom skriker om nåd när hon försöker döda dom. Och det ämnet var ju så mycket mer intressant än PLS så det höll vi på med en god stund. Efter en konsultation på Google fann vi att det var liljebaggar, på finska heter de liljekukko och det tyckte vi var ett mycket roligare namn så det heter just dom individerna som bor hemma hos henne också nu. Det var ganska roligt att hon läste högt för mej från skärmen och deklarerade att liljebaggarna "finns i hela Sverige förutom i Norge". Då fann jag det vara på sin plats att upplysa flickebarnet att unionen med Norge upplöstes 1905. Hon ändrade då Norge till Norrland. Bara så där.

Och så pratade vi islandshästar och bläckfiskar och att "Gröna kartan" bytt namn till "Terrängkartan" 1999. Sen försökte vi hitta rätt inställning på air-conditionen. I manualen fastnade vi för ordet plasma-cluster och var tvungna att googla fram vad det betydde. Vi ringde Nina som jobbade i Daglösen och frågade om hon visste men hon hade heller ingen aning. Luftrening kom vi fram till, men rätt inställning på själva airconditionen var det svårare att få till. Varmt, kallt, varmt, kallt. Precis som en vanlig klimakteriedag.

Sen kom det frågor på ställverket. Håhåjaja. 

- Det där som står under linjen där, utanför infartssignalerna åt båda håll, RSYS och RSYN, vad betyder det? 

- Ska vi inte ha oss en kopp kaffe nu, tycker du?

- Jovisst. Men vad betyder det?

- Jag har köpt choklad-doghnuts. Hrm. Det är söder och norr nånting. Det har med spårledningen att göra. Socker?

Vi letar i pärmar. Ingenstans står den exakta betydelsen av dessa bokstavskombinationer. Men det har med spårledning att göra. Kanske Railway System north/south? Det kom jag på halv två i natt. Härmed bestämmer jag att det är så. 

Hur som helst så gick tiden så mycket fortare när vi jobbade två ihop. Kan du budgetera för det, Maria? Du är välkommen tillbaka anytime.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2010-06-09 16:04:15

Det verkar vara roligt att praoa hos dig! Synd att jag är för gammal annars kanske det vore något.

Postat av: Maria

Publicerad 2010-06-09 16:10:58

Hahaha Tack för en trevlig och lärorik dag! =)

Postat av: Karina

Publicerad 2010-06-11 17:45:23

Cisi: jag har jobbat med Marianne, så jag vet att det är roligt! Är nog faktiskt lite avis på den där chefen :))

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-06-14 14:09:10

Cici: Välkommen på studiebesök =)



Maria: Silence! I kill you! Hahaha.



Karina: Åsch då, jag är ganska trist :) men visst hade vi våra roliga stunder på Posten alltid - haha.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela