solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Dubbel-concentrerad till och med

Publicerad 2015-06-02 17:02:00 i Gamla minnen,

Almanackor finns det gott om i min skattkammarchiffonjé, och börjar man försiktigt bläddra bland årgångarna så är man oomkullrunkeligt fast.
 
1903 annonserade man på detta sätt:
 

Tittar man på högersidan så kan man förstå att det kanske inte var så lätt att få råd att gå i Samskolan. Jag tycker det känns som en väldigt hög avgift, och det var nog bara möjligt för de rikaste i kommunen. Inget för vanliga bondungar.  
 
Men den underbaraste annonsen finns ju på andra sidan. Så otippat att man på Sunne Bok- och pappershandel kan köpa sig fri från allsköns krämpor för bara 1 krona flaskan.
 
Och det skulle inte förvåna mig särskilt om det finns en flaska dubbel-concentrerad Skogs-Olja nere på  lådbotten inlindad i gammalt gråpapper. Hoppas kan man ju alltid för jag är så himla stel i kroppen.

Kommentarer

Postat av: epsilon

Publicerad 2015-06-02 21:41:46

Hoppas att du hittar skogsoljan, tänk bara att kunna bota Ömkyla. Men att få studera var verkligen inget för vanliga ungar. Terminsavgifterna togs inte bort förrän kring 1955. Två år senare började jag o min tvillingsyster realskolan. Om inte avgifterna varit borta då hade vi, vanliga arbetarbarn fått nöja oss med sjuårig folkskola och livet skulle sett helt annorlunda ut. Vi blev de första i släkten som fick ta studenten - en riktig vinstlott i livet.

Postat av: Marianne

Publicerad 2015-06-03 06:26:47

epsilon: Ömkyla ja, eller håll :)Bra medicin det där.
Och det måste ha varit fruktansvärt orättvist för fattiga familjer som inte hade råd att skicka sina barn till skolan. Hur många duktiga barn var det som fick ett helt annorlunda liv än om de fått studera vidare? Man blir lite ledsen när man tänker på det.

Postat av: Cici

Publicerad 2015-06-12 21:08:10

Man kan verkligen känna historiens vingslag vid läsning av dylik litteratur. Vi har en bunt liknande böcker här i stugan,kvar från mina svärföräldrar, och min svärfar var född någon gång på 1880-talet! Han gick två terminer i skolan, en termin varje år. Övriga tiden av året var de flesta barn på landet tvungna att hjälpa till hemma.

Postat av: Marianne

Publicerad 2015-06-13 21:27:02

Cici: Det är en skatt att ösa ur, den chiffonjén. Testamenten, brev, köpehandlingar och almanackor, för att inte tala om foton och anteckningar på lappar och i block. Det är så mycket att ta in, och jag är så glad att det finns bevarat.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela