solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Molluskiskt inlägg

Publicerad 2014-01-15 06:44:14 i Allmänt,

Cici undrar i en kommentar vad en mollusk är. Och då måste jag berätta om den trevligare formen av mollusk, den goda kondiskakan. 
 
En mollusk kan ju både vara en form av blötdjur och ett nasty virus som ger små bölder på kroppen, men det är också en form av kaka som jag förstått är ganska ortsbunden till Torsby och Sunne.
Rättelse, den verkar ha spridit sig till Hagfors också kunde jag läsa här:
 
http://www.vf.se/node/43550
 
Den kan påminna om en neg chokladboll fast skuren, tillplattad i botten och med chokladdoppad botten, och kommer för mig alltid att förknippas med gymnasietiden. En kôpp kaffe och en mollusk i Stierneskolans cafeteria det var grejer det.
 
Hittade ett recept här:
http://www.kokaihop.se/recept/molusk
 
Har inte provat det själv.
 
 
Ett helt gäng. 

Kommentarer

Postat av: epsilon

Publicerad 2014-01-15 10:22:58

Jamen bra att du förklarade för jag blev lite fundersam. Verkar ju gott så man kan ju hoppas att de sprider sig.

Postat av: Marianne

Publicerad 2014-01-15 11:33:33

epsilon: Man tänker inte på att det är så lokalt :) jag lovar att bjuda på en när du/ni dyker upp. Skulle ni inte åka Fryksdalsbanan någon gång tycker jag mig komma ihåg?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela