solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

S som i SM, snöänglar och säkerhetstjänst

Publicerad 2013-01-27 18:24:02 i Allmänt,

Läget är såhär:
 
Jag är just nu tagen ur säkerhetstjänst, och för tillfället får jag inte jobba med tågklarering. Suck.
Från och med i torsdags har jag "kontorstjänst" och innan min dispens är behandlad får jag icke klarera ett enda tåg.
 
Vad har jag gjort för stölleprov då?
 
Jo jag ser lite dåligt. Men det är utan glasögon, för med glasögon ser jag som en puma. I min värld ser pumor skitbra. Så nu har man konstaterat att jag har för stark korrigering och måste få en dispens för att kunna jobba vidare med tågklarering; och det är en procedur som kan ta upp till tre månader. Men förhoppningsvis tar det bara en bråkdel av den tiden, för det känns lite konstigt det här. Men jag ska utnyttja tiden väl har jag bestämt mig för, och ska ta tag i saker som vi har dragit i långbänk men aldrig kommit riktigt till skott på. Så på ett vis känns det också inspirerande att göra något annat ett tag, missförstå mig rätt.
 
Eftersom jag nu ska jobba måndag-fredag dagtid ett tag så innebar det att min jobbarhelg föll fetbort. Därför kunde jag ha de små barnbarnen hos mig i natt när deras föräldrar gick på lokal. De är ute ungefär en gång vartannat år så jag tyckte de kunde vara värda det.
 
Bland annat så gjorde Valle och Charlie och jag eget lördagsgodis (till hjälpen till allt köpegodis):
 
 
Neg Chokladbollar är gôtt. En del fick vara naturella och heta älgskit. De var också goda.
 
Efter en minst sagt orolig natt för min del, jag är ju van att i bästa fall ha bara Gino i andra sänghalvan och han är något mer stillsam av sig än två spralliga småpojkar, somnade jag äntligen till på morgonsidan. Jag väcktes av en ljuv stämma i örat:
 
"Mormor, vi vill ha frukost nu..." Det var Valle som tyckte det var dags att hoppa ur sängen. Klockan var då 05.21. Mormor tyckte inte det var dags för söndagsfrukost så det blev någon timme till under täcket som tur var. Efter frukosten blev det en titt i hönshuset men utan att vi fick plocka in ett enda ägg. Snålhöns. Sen stod det snöskottning och snöängeltillverkning på schemat.
 
 
Här tillverkas änglar i snövall. Mycket effektfullt.
Därpå fick plätten framför garaget en egen rondell.
 
 
"Så bilarna kan köra runt". Genialt.
 
Så har min helg sett ut. Mycket SM-tittande har det blivit också. Skidåkning, det är kul det. 
Det är som Gino sa:
"Det är roligt med SM, då vet man i alla fall att det är en svensk som vinner".

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2013-01-27 21:33:12

Jamen han är så klok den där Gino. Hädanefter ska jag bara titta på SM.

Dom är underbara de där små människorna och man ser plötsligt livet ur lite nya vinklar. Men man kan bli väldigt trött efteråt.

Postat av: epsilon

Publicerad 2013-01-29 08:24:47

Men räcker det inte med glasögon, tror dom att du plockar av dem när du är på jobbet? Konstigt tycker jag men de har förstås sina regler o bestämmelser.
Hoppas att det ordnar sig,

Postat av: Marianne

Publicerad 2013-01-29 10:05:47

Cici: Han har sina ljusa ögonblick den mannen :)

epsilon: Alla tycker det är konstigt, eftersom jag aldrig skulle drömma om att bege mig någonstans utan glasögon. Men eftersom regeln finns så får man rätta sig efter det. Men kônstigt är det.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela