solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Inte pank bara ingen kontakt med bank

Publicerad 2012-11-30 17:34:23 i Allmänt,

Ungefär fjorton dar efter att vi kommit hem från Italien drogs någonstans runt 1400 kronor från G:s konto.
 
Det var biluthyrningsfirman som stod för den bedriften. Vad saken gäller har vi inte en aning om, för när vi lämnade tillbaka rishögen var det klart och entydigt att allt var betalt, tanken var full, vi skulle inte betala något för alla de skador som bilen hade  - inte en spänn till skulle vi ut med. Olustigt. G spärrade sitt kort och gjorde en reklamation som vi nu väntar svar på. Det är lite läskigt när pengar bara dras sådär.
 
Och som ni vet så var jag hos optikern Curt i dag. Det gick så fint så, mäta och lysa lite och "bättre så eller så" och vips så var det klart. Det var bara betalningen kvar.
 
I med kortet i kortläsaren och trycka koden. KÖP MEDGES EJ.
 
- Men... tryckte jag fel kod eller..?
 
- Vi provar igen, tyckte Curt.
 
Samma resultat: KÖP MEDGES EJ: Nu började jag bli nervös.
 
- Det kanske är lönen som har gått fel, sa han och såg ut som om han fattade att jag redan bränt alla pengarna på julklappspapper och blåa hyacinter.
 
- Nej nej, det är något annat fel, vi håller på och byter bank så...
 
Jag hörde själv att det lät som världens mest genomskinliga förklaring även om det är dagens sanning. Kärringen är pank, det är vad han trodde. Som tur är så har jag ett kort i en annan bank som jag drog och kunde betala mina 250 kronor.
 
Jag skulle ha handlat på Coop också men det hade jag inte ro i kroppen till, utan jag sätter gasen i botten och susar hemåt. Måste in på datorn och se om alla pengarna är borta. Under tiden jag kör ringer jag G och sätter lite myror i brallan på honom:
 
- Har du kollat ditt bankkort något nyss?  Blablablabla...  Tänk om Hmhm-banken har öppnat våra nya konton, avslutat allt på MmMm-banken och vi inte har tillgång till våra konton på HELA HELGEN?
 
Det hade gått bra för min del i och för sig, men stackars G som sitter i Kiruna fram till tisdag, med fem tjugor i plånboken hade det ju inte varit så roligt för.
 
Pengarna är kvar. Jag ringer den "nya" banken och får bekräftat att överflyttningen inte är klar, så de är oskyldiga, sen till min för tillfället kortförande bank och de ser inget konstigt med kortet, det enda de kan komma på är att det möjligtvis blivit avmagnetiserat.
 
Jag är glad. Glad att lönen fanns kvar, tacksamt glad att G efter att jag lurat ut honom på en långpromenad i nitton graders kyla ner till Minuten, kunde ta ut pengar till mat, och överjävla glad att jag inte stod i kassan på Coop med en överfull kundvagn på fredagseftermiddagen och stoppade upp en trettio meter lång kö när "KÖP MEDGES EJ".
 
Jag är också rätt så glad att jag åkte hem utan att handla det minsta, för då blir frestelserna färre i kväll.
 
Å andra sidan är ju Coop öppet till 21.00.

Kommentarer

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2012-12-03 17:09:25

Har äntligen tagit mig en liten bloggtur. Har läst tillbaks i din blogg och ser att livet flyter på. Jag har också gått ner hela 2 centimeter. Undrar om det är jordens dragningskraft som ställer till det Min dotter råkade för två veckor ut för samma sak som dig med ett bankkort. Undrar om ni har samma bank för hon fick samma svar som dig
Kram

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-12-03 22:00:41

Lisbeth: Kul att du hittat hit igen. Jag är inne hos dig med jämna mellanrum, lämnar inte alltid en kommentar men läser och tänker på dig ska du veta. Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela