solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Sen kväll med lok

Publicerad 2012-03-31 12:23:52 i På järnvägen,

Det har kanske varit lite tråkigt här på bloggen ett tag, så bara för er skull bestämde jag mig för att företa mig en kortare resa. Redan innan jag åkte iväg hade jag lagt upp planer för hur bilderna skulle tas och vilket upplägg jag skulle göra. Det sket sig direkt, eftersom Gino blev GLAD över beskedet att jag skulle hänga med honom på tåget ner till Scandiahamnen (i Göteborg that is) och tillbaka fredag kväll-natt, och det i sin tur gjorde mig på så gott humör att jag första timmarna bara satt och njöt.

Tills jag kom på det egentliga syftet med denna resa. Då hade det börjat mörkna.

Första bilden skulle egentligen ha visat när tåget kommer in på stationen i Kil och vi ska hoppa upp på loket. Göra ett AVBYTE som det heter i järnvägskretsar. Ser ni nån bild på det? Nej nej. 

Jag kunde också ha tagit en bild på tågklarerare LimaBravo som stod ute på balkongen som självaste Julia ur "Romeo & Julia" och vinkade oss till avsked. Ser ni LimaBravo? Nej just det. 

Blogghjärnan var urkopplad. Den hade fått avbyte av glädjerusfredagsmyshjärnan.



Men i alla fall kom verkligheten ifatt mig och jag fick till en bild på hur en lokförare ser på tillvaron. Det är nästan som i en cockpit med alla rattar och visare. Kanske inte riktigt. Men bra nära.



Här var det vackert. Här skulle man ha kunnat stanna till och fika, om vi inte hade haft en tid att passa.



Vi skulle möta tåg, bl a i Mellerud. Här kommer det, hej hej.



Nere på dalslandsslätten blåste det i vindmöllorna, jag tycker att det är vackert. Men jag vet att alla inte tycker det. MEN jag tycker ändå att det är fint, och mäktigt.



Det här kan vara tunneln under NÄL, minns inte så noga, vi åkte genom två olika tunnlar.  Men vi kan säga att det är den. Ni kan här tydligt se ljuset i tunneln. Hålet längst bort.



Här får ni gissa: 

1. Disney World
2. Las Vegas
3. Oljeraffinaderiet som ligger på vägen ut till Scandiahamnen



Så kom vi då ner till hamnen och lämnade vagnarna vi dragit dit, sen rullade vi mot några andra vagnar och kopplade på dom. Sen åt vi godis, drack te och löste korsord någon timme innan  vi fick rulla hemåt. Därefter minns jag inget mer förrän jag vaknade och hade ont i nacken.

Det var det hela.

Kommentarer

Postat av: lima bravo

Publicerad 2012-03-31 14:23:17

jag är tacksam att det inte blev något kort på julia på balkongen! hur gick det med greppet du visade?

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-03-31 14:32:43

LimaBravo: Haha, det kan väl bli nån annan gång :) Jodå det gick så bra så ;)

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2012-04-01 13:52:21

En riktig kärleksresa var vad det blev. Ser så mysigt ut. Ofta är vi så dåliga på att dela varandras vardag. Det här var en bra ide. Tyvärr så är vi lärare båda två så jag vet inte om det skulle var något för oss.

Ha en fin söndg

Postat av: Cici

Publicerad 2012-04-02 23:22:08

Det blev ju en riktigt trevlig tågresa men flera fina bilder. Dom andra beskrev du så bra att man kan se dom framför sig utan bilder i bloggen.

Det ser inte helt okomplicerat ut att framföra lok med så många visare, handtag och vred att hålla reda på.

Postat av: cillacobrA

Publicerad 2012-04-11 21:46:11

Underbart att få se men en annan får ju bara drömma och se naturen från sidan i passagerar säten längre bak..hälsa lokföraren så gott

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-04-13 09:02:01

Lisbeth: Det var jättemysigt, och jag tror nästan jag ska försöka ta en tur till Oslo också någon kväll :) Kram på dig.



Cici: Jag ska önska mig en digitalkamera, så kanske det blir bättre, men den gamla mobilen är inte så tokig ändå. Det blev så mörkt bara. Det är en hel del rattar och visare som ska ställas in och hållas reda på; jag lärde mig hur man sätter på värmen, till Ginos förskräckelse, jag är frusen och han svettas ;)

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-04-13 09:09:16

CillaCobra: Ska jag fråga om du får hänga på nån kväll? Det vet jag att du får :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela