solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Till mamma

Publicerad 2012-01-16 07:51:33 i Allmänt,

Nu har jag firat min första födelsedag utan att mamma var med. Hon skulle ha ringt och sjungit "Med en enkel tulipan..." på morgonen och så skulle jag ha fått ett kuvert: - Köp dig något som du vill ha. Det har gått två och en halv månad sen hon gick bort och jag har minst sagt en livskris. Det handlar om saknad. Saknad och besvikelse.

Jag har tvättat igenom hennes garderob, sorterat ut kläder som ska leva vidare. De alldeles nyköpta fina vinterskorna som hon bara fick ha en enda gång, på väg till sjukhuset den 4 oktober; de ska också slitas ut av någon annan. Det gör ont.

Glasögonen, guldhalsbandet, kartongerna som är fulla med dukar och gardiner, allt doftar mamma. Jag orkar inte öppna boken hon skrev i, den som Ulla och jag hittade dagen efter att hon dött. Hon har skrivit ner minnen, hur hon hade det när hon växte upp, när hon träffade vår pappa, livet som följde av sorger och glädje. Boken ligger i en väska som står i vårt vardagsrum och jag har inte orkat inte läsa mer. Jag orkar ingenting utöver det mest nödvändiga, jag är lättirriterad och känner mig nästan konstant stressad. 

Men så var det det där med att fokusera på det ljusa, de glada minnena. Och jag vet att hon skulle bli nästan lite arg på mig för att jag sitter och krisar. Så jag försöker fast det är svårt.

Ni som kände min mamma vet att hon var en mycket rak och ärlig människa, hon kunde faktiskt vara brutalt ärlig om man säger så. På begravningen kom Daniel fram till mig och berättade om första gången han träffade henne. Daniel är min systerdotter Veronicas fästman, en mycket lång smal kille i trettioårsåldern. Mamma hade granskat honom uppifrån och ner innan hon sa, med glimten i ögat förstås: - Hm. Äter du nånting?

Hon gillade Daniel väldigt mycket, och nu i efterhand har vi verkligen fattat vilken roll hon har spelat i allas våra liv. Varje barn, barnbarn, barnbarnsbarn, måg, syskon, svägerskor och svågrar och syskonbarn har haft sitt eget rum i hennes hjärta. Hon har haft ett speciellt förhållande till var och en, utan att vara nyfiken har hon hållit sig a´jour med vad vederbörande har haft för sig. Hon var genuint intresserad. 

Och så hade hon sin humor. Den hängde med ända in till slutet, fast hon var så svag de sista dagarna. Hon var i Karlstad och skulle opereras en andra gång. På kvällen innan och förnatten var hon så dålig att vi bara skakade på huvudet; det kommer nog inte att bli nån operation... Men hon vaknade till på natten och Ulla satt vid sängen.

Mamma med svag röst: - Är jag opererad nu? 

Ulla: - Nej inte än, men direkt i morgon bitti. 

Mamma: - Bra. Säg till doktor Solhaug att han gör en liten ansiktslyftning också när jag ändå är sövd. Jag har allt blivit så hemskt rynkig.   

Ulla var med på noterna och tycker att: - Han kanske kan ta lite fett från brösten och spruta in i kinderna, det är populärt.

- Nej dom får han inte röra, dom är jag ganska nöjd med...

Och det var inte så att hon hade blivit förvirrad. Hon var klar som en fjällbäck.

Själva gravsättningen är kvar, den måste vi få en tid för, bouppteckning blir det på fredag. Alla räkningar är betalda, tackkort utskickade, lägenheten tom och städad; men fråga mig inte hur det gick till. Det bara hände. 
 

Om två veckor ska vi börja om. I Thailand.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2012-01-16 10:44:46

Så fantastiskt!

Tänk att kunna tänka tillbaka på sin mamma på det sättet du gör. Klart att du saknar henne då.

Det finns ju dom som kanske bara känner lättnad då mamma eller pappa försvinner ur deras liv. Dom människorna är det synd om.

Du har en härlig minnesskatt att gräva ur när den störta sorgen har lagt sig, när du accepterat att det är som det är. Saknaden kommer alltid att finnas där,men det är inte samma sak som sorg.



Så härligt för er att få resa bort ett tag och hämta igen er lite efter den slitsamma tid ni har haft.

Postat av: Tant Grön

Publicerad 2012-01-16 10:51:47

Kära du! Vilken mor! Och usch, vilken sorg. Men jag hoppas att den asiatiska värmen, maten och baden ska läka själen en aning och att du och finGino får en underbar semester. Kram

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2012-01-17 11:32:33

Tiden läker alla sår. Det är det som är sanningen. Ta dig tid att sörja din mor. Om du tillåter dig att göra det kommer framtiden att bli så mycket lättare. det finns inga regler för hur länge man ska sörja. det känner man i kroppen. Blir det allt för tungt kan man få hjälp av sjukvården. en dag man vet inte när vill du läsa det din mamma skrivit men nu ska du inte göra det. Det är för tidigt trots allt så är det bra att ni reser iväg. Du får chans att hämta andan för att sedan fortsätta lära dig att leva utan mamma vid din sida. Lev i nuet under semester det behövs för att samla kraft. Jag är också säker på att din mamma där hon nu är ser och önskar att du har det bra på din resa

Kramar

Postat av: Epsilon

Publicerad 2012-01-17 14:51:00

Det kommer en dag när du kommer att kunna läsa det din mamma skrivit och vara glad över att få ta del av vad hon upplevt i livet. Tänk vilken skatt att ha. Men det är svårt med alla de där första gångerna utan sen som gått bort - födelsedagarna, julen och alla de gånger man är på väg att lyfta luren och ringa. Jag skickade alltid vykort när jag var på även den kortaste resa men vem skickar man vykort till nu i mmsandets tid - det saknar jag fortfarande. Så gråt du så mycket du behöver - det kommer att bli bättre.

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-01-18 18:12:17

Cici, Tant Grön, Lisbeth, Epsilon: Ni är alla underbara. Från hjärtat en stor kram.

Postat av: CillaCobra

Publicerad 2012-01-23 20:14:33

Det finns ett tomt hål, men jag har många vackra minnen av min kära Moster <3 <3

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-01-24 08:36:29

CillaCobra: Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela