solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Fiberdialogmöte

Publicerad 2011-01-31 17:33:20 i Små och stora projekt,

I går var det fiberinformationsmöte, eller fiberdialogmöte som det kallades för då utgår det bidrag så föreningen kan bjuda på kaffebröd. Det är inte så särskild välbesökta möten vi har i bygdegården, men nog trodde vi att fler än sju personer från fyra hushåll skulle vilja veta mer om den påtänkta fiberanslutningen.

Jag tog på mig rollen som den kritiska frågeställaren och fick ganska bra svar, d v s på det som det fanns svar på. Ganska mycket hänger ännu i luften verkar det som. 

Vad jag irriterar mig på är att man använder ord som att "detta är livskvalitet", "hus utan fiberanslutning kommer att bli osäljbara eller åtminstone förlora i värde" och "om man inte har fiberanslutning kommer inte barnbarnen att vilja hälsa på för då kan dom inte spela spel"..? Öhh.

För mig är det livskvalitet att slippa sitta framför datorn ibland, kunna bo nära skogen och ta ut barnbarnen på pulkaåkning i stället.

Men vi har anmält oss som medlemmar, det har vi. Fibrer ska ju vara så nyttigt.

Kommentarer

Postat av: Epsilon

Publicerad 2011-01-31 21:15:26

Hahaha, fiber i lagom doser är säkert jättebra. Det jag tänker på är att man inte behöver vara så rädd för åskan. Den kan inte slå sönder vare sig tel eller dator.

Här på vår gata är det bara vi medelålders++ som valt. Kanske ungdomarna inte har råd och de som närmar sig hundra skakar bara på huvet.

Postat av: Cici

Publicerad 2011-02-01 18:43:10

Vi har lite av samma diskussioner här i byn och beslut ska nog tas vid årsmötet på fettisdagen. För tillfället har de flesta sen 2006 ett system som heter WiMax och det har fungerat väldigt bra, men det är ett slags försök som inte kommer att utvidgas och inte kostas på några reparationer, så nu blir det antagligen fråga om att gräva kabel till sommaren.



Hur mycket fibrer som ingår är jag osäker på, nyttan kan också diskuteras men för framtiden är det antagligen en nödvändighet.

Postat av: bloggtanten

Publicerad 2011-02-02 17:23:15

Hej, jag har läst runt lite här och undrar nu...hittade du något trosskydd?

Måste tala om att jag har ett stooort leende just nu :))

Postat av: Osloskånskan

Publicerad 2011-02-04 22:41:54

fniss

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-02-07 10:43:45

Epsilon: Det där med åskan hade jag inte tänkt på - DET är ett stort plus.



Cici: Innerst inne vet jag nog att det är en framtida nödvändighet, men det känns som om vi just nu har det vi behöver. Men i framtiden, jovisst.



bloggtanten: Välkommen hit, och nej, det sitter säkert på nån stol i Franska salen på Stadshotellet i Karlstad efter att sakta fortplantat sej uppför ryggen :)



Osloskånskan: fniss och välkommen du också :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela