solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Julhälsning från Toy (Torsby)

Publicerad 2011-12-24 08:12:20 i På järnvägen,

Skryt över dåren, så jobbar han bättre.

Eller som i detta fall: Fråga Marianne om hon vill lära sig en station till på Fryksdalsbanan, Torsby t ex. Då kan hon jobba där var tredje lördag och eftersom man vet att Marianne knappt inte kan forma ordet nej med läpparna, så blir det så.

Vad Marianne inte vet/tänker på/förstår i det ögonblicket är att julafton 2011 infaller på en - lördag. Blond? Jomenvissst.

Därför sitter jag här. På Torsby station. En lördag i december, julafton. Klockan är snart halv åtta på morgonen och jag har lyckats vrida på rätt nycklar och fälla bommarna över Järnvägsgatan så första tåget gick i precis rätt tid. Yess!

Men nu är det inte alls så illa som jag vill påskina. Det ÄR faktiskt roligt att lära sig en helt ny station, och när man inte har småbarn hemma så är inte julafton så stort. Jag vill bara att ni ska tycka synd om mig. Inte ett snökorn finns det kvar heller, så någon vidare julstämning har ändå inte infunnit sig.

I eftermiddag blir det bara Gino och jag hemma, vi ska äta lite jansson och julkorv och revbenspjäll och julskinka som Gino ska laga till när jag jobbar. STOR fördel där. Jag kommer endast att stå för legymsalladen som jag inte kan vara utan till skinkan. Sen ska vi bara vara. Promenera lite, ligga i soffan och jäsa.  

På annandagen ska vi däremot ha huset fullt. Kan man få önska sig aldrig så lite snö tills dess så barnbarnen kan använda sina julklappar?



Nä. Det är ingen julkôrv. Det är hackkôrv. Den har ingenting med texten att göra.  


God Jul allihop!

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2011-12-24 17:38:47

Oj vad det är synd om dig! Efter ästan tjugoår i servicejobb vet jag hur det känns att jobba julafton. Inte alltför svårt, faktiskt. Men God Jul till dig och Gino i alla fall!

Postat av: CillaCobra

Publicerad 2011-12-24 21:53:07

Då vet jag ditt nästa nyårslöfte bli NEJ NEJ tack, du är goo du man leeer för vart ord du får till =9 GodJul i stöga

Postat av: Epsilon

Publicerad 2011-12-25 08:18:11

Åh visst är det synd om dig. Jag, som varit lärare, har ju ingen aaning om hur det är att jobba helger. Utom när jag var sjukvårdsbiträde under gymnasie-och studietiden. För länge sen.

En varm tanke till er som jobbar! God Jul!

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-12-26 16:58:55

Cici: Nej, det var inte det minsta synd om mig egentligen. Jag fick åka hem ganska tidigt och det blev en lugn och fin julafton. Tack för julhälsningen, vi önskar er en god fortsättning!



CillaCobra: Jag kommer nog att åka dit nästa jul igen, om jag känner mig rätt... Julkramar!



Epsilon: Det har både för-och nackdelar de här oregelbundna tiderna. Mest fördelar om jag ska vara ärlig, okristligt tidiga mornar ibland bara. Tack för tanken, jag skickar tillbaka, kram!

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2011-12-27 14:48:20

Låter som en helt ok julafton. Tänk att få komma hem och det är serverat. Såg domherren här nedanför och blev full av nostalgi. Här i Sundsvall har jag inte sett en sådan rödmagad rackare på 10 år. När jag var liten satt jag med näsan tryckt mot fönstret och tittade på dessa vackra fåglar.

Får hoppas att tomten kom med lite snö här kunde vi inte klaga.

Vintern hade sin vackraste skrud

Sköt om dig

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-12-28 17:59:33

Lisbeth: Julen blev bra, lugn och fin. Domherrarna är så jättefina, det har varit många här i år, undrar om det betyder att de väntar snö så de bunkrar upp med mat?

Kram på dig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela