solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Kom mormor därifrån?!

Publicerad 2015-05-08 12:10:00 i Glädjeämnen,

Johan, min yngste son jobbar under veckorna i Uppsala och pendlar mellan Uppsala och Karlstad. Han har varit en hel del i Stockholm och lagt fjärrvärme t ex.
 
I går kväll ringde han oss när han var på väg hem till Karlstad och pratade bort en stund. Gino och han pratade om ditt och datt när han säger: 
 
- " Nu har jag  varit i Östhammar ett par veckor".
 
- Du vet att du har en massa släktingar där och runtomkring, va säger Gino.
 
- "Nej, har jag det, vilka då"?
 
Då fick jag ta över luren. Min mamma kom från Östhammar och hon hade tio syskon, så det finns en hel del, både mostrar och morbröder,  kusiner, kusinbarn, bryllingar och sysslingar och allt vad det heter runt om i hela Uppland. Det är väl inget vi har pratat om direkt, mer än att  mormor berättade för barnen; och eftersom det är en bit härifrån så har vi ju inte träffats så mycket, tyvärr. Dessutom är det ju så att mycket går in genom ena örat och ut genom det andra när det gäller ungar. Johan blev ju smått överraskad, och när jag talade om att mormor kom från en by som heter Ytter-Nuttö skrattade han och sa "Jamen den skylten har jag sett och tyckte det var så häftigt namn. Och därifrån kom mormor"!?
 
- "Ja, och där bor en av hennes bröder med familj nu, och hans ena dotter bor i mammas föräldrahem med sin familj. Hennes barn är dina tremänningar vet du".
 
Och jag känner att mer än någonsin skulle jag velat lyfta på luren och tala om för mamma att Johan går omkring nere i hamnen i Östhammar och lägger ner fjärrvärme, hon skulle ha berättat så mycket för honom. Men - hon har födelsedag på söndag, då ska hon få en blomma på graven och så ska vi ha en pratstund. 
  
Bildresultat för vägskylt ytternuttö
 
Här fiskar vi kräftor i ån i Ytter-Nuttö, mamma, min storasyster Karin och jag.
 
 
Det var tider det.

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2015-05-08 23:44:25

Så himla himla underbart. KRAM!

Postat av: Marianne

Publicerad 2015-05-09 08:23:32

Maria: Cirkeln är sluten :) KRAAAM!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela