solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Vem ska jag tro på..?

Publicerad 2014-11-17 17:12:00 i Små och stora projekt,

Ja ungefär så känns det just nu, vem ska jag tro på?
 
Men det kanske är bra om ni kan få en liten hint om vad det handlar om. Om ni klarar att jag blir lite personlig s a s. Det handlar om ett ställe söderut.
 
Det handlar om att operera eller inte operera. Ganska länge nu har jag dragits med skitjobbiga men ofarliga(?) knölar på livmodern, sk myomer. De ställer till det för mig i vardagen, det kan jag lugnt påstå. De är stora. Och de är många. Onda. De dränerar mig på järn, vilket gör att jag är konstant sliten.  
 
Så efter senaste sejouren med min gôrbra läkare i Torsby så var det bestämt. Remiss till Karlstad för att göra en hysterektomi, dvs ta bort nöjesfältet och bara lämna kvar entrén och två karuseller, aka äggstockarna. De bör lämnas kvar för att man inte ska behöva smyglåna sin mans skäggtrimmer om vi säger så. Och jag började se fram mot att slippa det elände som de här små gremlinsen ställer till med.  
 
Så i förra veckan åkte jag till Centralsjukhuset för en sista koll innan det var dags för själva borttagandet. Och där fick jag träffa gynekologins svar på Krösa-Maja. Nästan innan jag hann slå ner baken i stolen hade hon berättat de hemskaste historier om allt som kan hända när jag avlägsnat livmodern, och det var inga roliga historier hon drog minsann. Det var nog bara tyfis hon glömde; det var våldsamma smärtor hit och sipprande pink dit, framfall och bakfall, ärrbildningar och tarmar som inte kände igen sig, gaser i magen och sexlust som en uttorkad mumie. Det var ingen ände på förskräckelsen.
 
Hähum. Nu kändes det inte lika lätt längre. Alla framgångshistorier bleknade bort bakom munnen som rörde sig oavbrutet:
 
"Men jag vill inte påverka dig alltför mycket, det kan ju gå bra också. Och jag tycker det är roligt att operera, så...".
 
"Jo tack du. Finns det några alternativ, för jag står verkligen inte ut längre".
 
"Jag föreslår att vi provar först med en Mirena (hormonspiral) och gör en liten mindre operation i anslutning till det för att riktigt se omfattningen. Mirena kan göra så att myomen krymper... osv osv... går inte det så gör vi en hysterektomi, ok"?
 
"Ok".
 
Det känns ju sådär. Jag hade ställt in mig på att få en (lyckad såklart) operation; ha ont några veckor och sen bli besvärsfri för alltid. Och en livmoder med tillhörande klumpar väger väl nånstans mellan 1 och 1,5 kg och det vore ju fint att få en lten viktminskning på köpet. Host.
 
Men som sagt, det är ju bättre att prova det här först, för det går ju inte att göra tvärtom ifall hysterektomin inte skulle göra jobbet. 
 
Så är läget just nu. 
 
Någon som sitter inne med erfarenhet i ämnet, månne?

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2014-11-19 17:53:41

Tyvärr, höll jag på att skriva, men dessbättre så har jag ingen som helst erfarenhet av detta. Men det låter väl förnuftigt att ta det lite försiktigt i början och så kan man då ta ställning till om det är lämpligt med den större operationen. Hoppas att det går bra, vad du än väljer!

Postat av: Marianne

Publicerad 2014-11-20 15:10:02

Cici: Ja, visst är det så, det KAN ju bli bättre av att göra som hon föreslog. Konstigt nog känner jag ändå en större oro över det än om jag skulle gjort en hysterektomi. Men det är väl kanske bara för att jag hade ställt in huvudet på att det skulle bli av. Nu känns det mer som att dra ut på det...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela