solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Det kallar jag resa det

Publicerad 2014-07-08 22:27:00 i På järnvägen,

Pär-Erik har rätt. Ibland alltså.
 
Han säger alltid att man inte kan åka tåg om man ska nånstans för då vet man att man inte har en chans att komma fram i tid. Själv har tåget, som han säger, aldrig kommit i tid när han åkt. 100% av gångerna har det varit försenat.
 
Vi har ju, som de goda järnvägsanställda som vi är; alltid bemött hans påstående som  befängda och utan grund:
 
- Lite problem har det väl varit och kan vara ibland, men det är inga större problem med att åka tåg när man ska nånstans. Nio gånger av tio är de i tid...
 
Med den föresatsen bestämde sig Gino för att åka nattåg upp till Kiruna den här gången. Han skulle börja vid 16-tiden på tisdag (idag) för att köra ett malmtåg till Narvik; och sommartidtabeller på tåg och flyg gjorde det omöjligt att flyga upp i dag. Så - han bokade in sig på ett tåg i går eftermiddag och skulle vara framme i Kiruna idag vid 14-tiden. Inga problem.
 
En egen förstaklasskupé från Hallsberg 20.00 med ac, en god kall öl, en bra bok och dusch och toalett. Frukost i bistron. Lyxresa liksom.
 
Han åker härifrån 16.55. I Karlstad har han byte av tåg och uppehåll en timme; han ringer: - Jag fick precis ett sms att det är brist på varor i bistron på nattåget, så jag får väl kuta till Coop och köpa något... kul att man får det när man redan börjat sin resa.
 
Nästan framme i Hallsberg ringer han igen: - Det går åt fanders det här, det har gått från Göteborg 75 minuter sent. Nu får jag sitta minst två timmar i  stället för en i Hallsberg, och det kommer bli svårt att köra in den tiden till Boden där jag ska byta i morgon förmiddag. Alltså vet jag redan nu att jag troligtvis missar anslutningen och inte kommer att komma i tid till jobbet. Fy .....!
 
Vi säger god natt, men när han kommit ombord på sitt tåg mot Boden ringer han igen: - Jag tänkte du skulle få höra vilken fin förstaklasskupé jag har fått; ingen fungerande ac, så det är varmt som satan härinne, och som grädde på moset en trasig toalett. Ingen fungerande toalett i hela vagnen faktiskt. Och ingen mat i bistron. Aldrig mer. Nästa gång flyger jag upp flera dagar i förväg om så är. Aldrig mer SJ på det här sättet. Så svär han igen.
 
Du har nog rätt Pär-Erik, det är inte så smart att åka tåg om man har ett eget tåg att passa :)
 
Även om du bara åkt två gånger. För det har ju faktiskt varit försenat båda gångerna.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2014-07-15 16:52:45

Det gäller att ha goda marginaler. Och det där med lyx kan man glömma när det gäller norrlandstågen. Här får vi ta det som andra ratar.

Postat av: Marianne

Publicerad 2014-07-16 06:18:15

Cici: Obotliga optimister, det är vad vi är. Tyvärr verkar det vara likadant i hela landet nu, så det blir bil till Arlanda och flyg därifrån resten av sommarperioden.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela