solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Låg

Publicerad 2013-03-08 22:49:47 i På järnvägen,

Som ni vet, ni som hänger med;  för närvarande går jag och väntar på om jag får jobba kvar som tågklarerare eller inte. Mitt synfel sätter käppar i hjulet och enligt Transportstyrelsen kan det vara så att  jag har för stark korrigering för att vara "lämplig för säkerhetstjänst". Innan min dispensansökan är behandlad och eventuellt godkänd får jag inte jobba med tågklarering över huvud taget. Fast jag är den samma som när jag anställdes för sexochetthalvt (eller är det rentav sju?) år sen. Samma synfel.   
 
Jag är i grund och botten en ganska positiv person och brukar som oftast tänka att "dä ordner säj". Så också nu. Fram till i går that is.
 
Då ringde en dam som var läkare på Trafikverket och ställde lite frågor om eventuella linser, vilken sorts glasögon jag har osv. Sen sa hon något om "optiska reflexer"  och att slipningen av mina glas kan orsaka blablabla... hela tiden med en dyster röst så där slutade jag väl lyssna och gick in i dimman.
 
Till slut frågade jag om det ser mörkt ut att få dispens?  Men det kunde hon inte svara på så där utan vidare utan sa bara att ärendet fortsätter att behandlas. Det lät som om jag var ett trixigt fall.
 
Då ringde jag Gino och grinade. Stortjöt. Och fick tröst:
 
- Men! Du brukar väl alltid försöka se möjligheter! Ett: Det är klart du får dispens! Två: Om du mot förmodan INTE får dispens då hittar vi väl på något annat såklart. Du kan skriva den där boken till exempel..? Vi har ju varandra. Okej?
 
- Snörvel... okej.
 
Sen fick jag tusen planer i huvudet om allt jag skulle kunna göra. Tråkigt bara att ingen av dom skulle generera värst mycket pengar. Trots allt är det ganska viktigt att kunna betala räkningar. Så jag hoppas väl ändå att de som sitter och har min framtid (vår framtid) i sina händer kollar upp vad det är jag gör och fattar beslut därefter.
 
Tills jag fått ett besked är jag ganska låg måste jag erkänna. 

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2013-03-11 11:06:32

OM det verkligen skulle ha betydelse för säkerheten förstår jag att dom är noga, annars kan man ju undra om det handlar om paragrafrytteri.
OM det nu skulle bli så att du inte kan vara kvar som tågklarerare, har då inte din arbetsgivare skyldighet att fixa ett nytt jobb inom sammma företag åt dig?
Jag håller tummarna för att det ordnar sig och att dom inte tar för lång tid på sig att bestämma hur dom ska göra.

Postat av: Marianne

Publicerad 2013-03-11 15:22:23

Cici: Det är nog gamla bestämmelser som inte blivit uppgraderade till dagens arbete. Numera sitter man mest framför en bildskärm och är inte ute och springer omkring bland tågen. Så jag hoppas fortfarande på att det blir tummen upp. OM det skulle bli kalla handen vet jag inte riktigt hur det blir, kanske skulle jag bli erbjuden något i Hallsberg eller så? Annars kan jag hoppas på att de ställer upp på att betala en ögonoperation, som en sista utväg. Nu hoppas jag att dina tummar är magiska :)

Postat av: cillacobra

Publicerad 2013-03-11 22:41:21

Håller tummarna självklart så ordner det sig.. Men att gå å vänta tär på en, styrkekramen du får en irl. Snart

Postat av: epsilon

Publicerad 2013-03-12 14:57:00

Om du hamnar i Hallsberg då kan du komma hit till den forna järnvägsknuten på fika. Men allvarligt - är det inte så att de silar mygg och sväljer kameler. Hoppas att det löser sig till det bästa.

Postat av: Marianne

Publicerad 2013-03-13 20:32:31

cillacobra: Puss på dej :)

epsilon: Det hoppas jag också - men jag kanske kan komma på en fika ändå ;)

Postat av: epsilon

Publicerad 2013-03-19 18:18:12

Du är välkommen!

Svar: Så kan vi ta en påtår hos mig nån gång :)
Marianne

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela