solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Älgskog

Publicerad 2012-10-14 18:23:00 i Jakt,

Veckan som gick har det varit älgjakt. Som vanligt hade jag semester och anslöt till Gino &Co på onsdag kväll. Meningen var att jag skulle hänga med ut på jakten på torsdag morgon, men det var så himla skönt i sängen att jag bestämde mig för att ligga kvar och satsa på andra drevet. Peter skulle hämta mig runt klockan 11, för Gino hade hamnat på ett pass som låg långt från sätern. Lite efter halv elva var jag klar, hade stövlarna på, kaffetermosen laddad; utsövd och redo för en härlig eftermiddag i solen i skogen.
 
Men. Någon hade varit lite för het på avtryckaren och hela gänget fick sitta kvar på sina pass och man fick starta ett eftersök. Det drog ut på tiden innan man kunde lokalisera och få omkull kon, som visade sig inte ha mer än en liten rispa. Men det kan man ju aldrig veta, så det var skönt att den blev hittad.
 
För min del innebar det dock att jag fick kränga av mig stövlarna och dricka mitt kaffe vid köksbordet. Trist, men i det fallet får jag skylla mig själv som inte gick upp. Jag gjorde lite nytta och lagade mat i stället och hade klart tills Gino kom utsvulten hem till stugan.
 
Fredag morgon var jag först uppe, jag ville ju inte gå miste om hela jakten. Vi såg en ko från vårt pass, men det var kalv och tjur som skulle jagas så vi fick nöja oss med att bara titta, inte så tokigt det heller. Det är så häftigt att se när de kommer, ljudlöst och vaksamt - att ett så stort djur kan smyga så tyst blir man lika förvånad över varje gång.
 
 
En älgkalv blev dagens facit.
 
På kvällen bjöds det på mat i Backa Ordenshus, med supergod hemlagad ärtsoppa med punch, och pannkakor med sylt och grädde. En underbar avslutning på älgjaktsveckan, där de tyska jaktgästerna spelar jakthorn och sjunger snapsvisor(?) och där vissa uppmärksammas lite extra. I år visade man också en gammal film som Erik Lindberg filmat i början av 70-talet. Roligt att se många av dem man bara hört talas om. 
 
Gino slapp undan nästan smärtfritt i år, i fjol fick han en rakhyvel för att kunna raka bort skäggtofsen... 
 
 
Här har vi kommit till pannkakorna. Några drack mjölk till medan några tog en pilsner. Och av pilsner blir man kissnödig och jag råkade höra en ordväxling ute på parkeringen:
 
G (krånglar med gylfen): Mutter mutter, tänk att dom ska behöva göra något så idiotiskt som knappgylf. Det är ju stört omöjligt... hmmmppff...
 
P (på lugn och sjungande nordvärmländsk dialekt, slår sig för huvudet) : Men herreguuud karlfan, här står DU, tekniskt bevandrad männisch, du kör malmtåg som är snôrfull i ratter och spaker, väger ÅTTATUSEN ton och är flera kilometer låång - och gnäller! Gnäller över en jä-a knappgylf?!

Kommentarer

Postat av: epsilon

Publicerad 2012-10-15 12:00:38

Spännande på många sätt med jakt - och bra, Bättre att de ligger i frysboxen än att de är på vägen.

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-10-16 06:09:18

epsilon: Det har sin alldeles speciella tjusning, det kan vara kallt, det kan vara blött, inte ett liv kan visa sig - men det kan också vara nervkittlande spänning, en älgsiluett som skymtar, hundar som skäller och kommer närmare, varmt kaffe och rök från en brasa som svider i ögonen. Helt underbart med andra ord.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela