solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Diagnos HSP

Publicerad 2012-06-21 08:47:50 i Reflektioner,

Jag har gett mig själv en diagnos.
Jag är HSP. Hå Äss Pe.
Nu ska ni inte låta tankarna fladdra iväg och sätta likhetstecken med HTB-personer eller liknande även om jag eventuellt skulle kunna tas för en transa now and then. Whatever. Talk to the hand.

Nej jag är HSP: Highly Sensitive Person. Helt klart.
Högkänslig.

Hur förklarar man annars att man grinar till Lambi-reklam, svenska nationalsången, människoöden även om det var hundra år sen, helt okända människors bröllopsfilmer, biggest looser, framångshistorier, fotbollspelarnas intåg på arenan med småknattar i handen? För att ta några exempel. Jag fick tårarna i ögonen när jag såg Estelle första gången. Ja, kycklingen, alltså. 

Det finns jobbigare sidor. Som att älta och grubbla, att analysera vad någon sagt i veckor, månader och år. Jag glömmer aldrig om jag blivit (som jag tycker) orättvist behandlad, men samtidigt heller aldrig någon som gjort mig glad. Jag bryr mig om andra människor, och har jag varit otrevlig mot någon kan jag må riktigt dåligt för det länge. Ensamhet är för mig ett måste ibland, så att ha ett jobb där jag är ensam är underbart. Jag är allt bra kônstig jag.   

Om inte jag är en HSP-person så är ingen det. 

Och vill ni veta mer om hur jag (oftast) fungerar så kan ni läsa här.

Kommentarer

Postat av: Lisbeth Köhlqvist

Publicerad 2012-06-21 19:31:53

Ska vi bilda en klubb? Jag ingår också under dessa bokstäver. Bra ibland men oftast ett lite h-vetet. Det värsta är inte skvalandet utan känslorna som svallar. Folk runt omkring skulle tro jag var helt galen om jag släppte ut allting offentligt. i dag hade jag en släppa ut dag. jag tar dem lite då och då. Jag satte men ensam på en klippa och bara grät.
Sköt om dig skönt att det finns fler
Kram

Postat av: Cici

Publicerad 2012-06-21 20:58:05

Jag har känslan av att det där syndromet är mera regel än undantag. I alla fall stämmer mycket in på mig också. Förutom det där med kreativitet eller initiativförmåga eller vad det var. Det känns inte som om det ryms innanför min tunna hud.

Postat av: Cici

Publicerad 2012-06-21 20:58:53

Jag glömde en sak: Trevlig midsommar!

Postat av: CillaCobra

Publicerad 2012-06-23 15:29:38

Marianne men det är ju det som gör dis så speciell och underbar ;) Du är en humorisktisk, go lyhörd person och det klart det ger biverkningar känslor som lever ut.. kanske kan kännas jobbigt för en själv men som sagt du bjuder på dig själv .. go midsommarkram nu tror jag faktiskt solen skiner på oss igen och jag tror jag vet vilka som hjälper oss..<3 <3 kära Moster & Morbror R:I:P

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-06-26 10:33:17

Lisbeth: Så väl jag känner igen det, skogen är också ett bra ställe när man behöver släppa ut sina känslor. Sköt om dig, stor kram.

Cici: Kanske är det så, men jag tycker inte jag känner någon mer som är lika känslosam som jag. Vi hade en fin midsommar även om den innehöll både regn och tjugo miljoner knott :)hur hade ni det?

CillaCobra: Underbara du!

Postat av: Epsilon

Publicerad 2012-06-26 14:21:32

Känner också igen mig i alla fall till dels. Lättrörd och sentimental. Tar lätt åt mig av andras känslotillstånd men försöker att låta bli att älta gammalt även om det är svårt att låta bli. Ganska vanligt tror jag, de flesta av mina väninnor men det kanske är så att man väljer bort de okänsliga.

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-06-27 10:15:33

Epsilon: Mänsklig kanske..? Jag försöker intala mig att det är en bra egenskap fast den kan vara riktigt jobbig ibland. Att kunna slopa ältandet är nog det jag skulle önska mest.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela