solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

I dag är jag allt riktigt lustig

Publicerad 2012-01-23 11:49:41 i På järnvägen,

På järnvägen är det noga med hur man uttrycker sig vid säkerhetssamtal. Konsist och tydligt ska det vara. Järnvägstermer.

Jag kanske avvek en aldrig så liten smula från den normen när tillsyningsman Håkansson ringde alldeles nyss.

H: - Jag är nere i Tolita och undrar hur det ser ut på banan idag, går det efter grafen eller?

Jag: - Nej inte riktigt, tåg 6626 är just nu 11 minuter sena, men de har kanske passerat dig?

H: - Ja, 6626 har gått förbi så jag tänkte underhålla lite vägar härnere.

Jag: - Jasså du, har dom tråkigt eller?


Det är äkta järnvägshumor det.

Tôrrt.

Kommentarer

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2012-01-23 12:59:37

Hi hi nog är det så alltid att det är en gnutta humor i det du säger. Jag funderar lite på törs jag åka om alla skämtar som du? ser framför mig hur vi kommer dundrande med x 2000 mitt i underhållet

Ha det bra

Kram

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-01-23 14:07:22

Lisbeth: Jag lovar och svär, säkerheten går alltid först. Vi tog det enligt konstens alla regler med avspärrning och hela köret. Det fuskar vi inte med. Du kan lugnt åka tåg och lita på att vi håller skärpan :)

Postat av: Cici

Publicerad 2012-01-24 19:30:43

Kan man dra alla värmlänningar över en kam och påstå att ni alltid är så där roliga och ordrappa?

tur i alla fall att ni sköter om era tåglinjer ordentligt, även om jag aldrig provat att åka tåg där.



Undrar just om jag varit i Värmland mer än två gånger? En gång 1961 då jag provade in till Arvika musikhögskola (tror jag det heter), och en gång med K för några år sen, en ren bilsemesterresa.

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-01-26 05:56:13

Cici: Det är nog nånting i vattnet? Om du ska prova att åka tåg i Värmland, rekommenderar jag just Fryksdalsbanan. Speciellt sträckningen mellan Sunne och Torsby som är ändstation är fantastiskt vackert på sommaren. Och vi kör inga X2000 utan tuffar fram med lite mindre fordon. Man hinner se mycket.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela