solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Vi åkte utomlands alldeles före jul

Publicerad 2012-12-27 19:48:00 i På järnvägen,

På lördag kväll följde jag med Gino tlll Oslo på en liten tur. Han skulle köra något godståg, det kan ha varit  de små norska barnens julklappar han skulle dit med. När jag själv var tågmästare vände tågen i Charlottenberg så jag hade aldrig passerat gränsen mellan Sverige och Norge just där. Egentligen hade jag väl inte riktigt tid att sticka hemifrån dagarna före jul, men vi ses ju så sällan så jag struntade i alla måsten och hängde på.  
 
Här har vi precis bytt av två förare från Hallsberg som kom med "vårt" tåg till Kil, en var elev. Antagligen trodde de att jag också var elev, eller kanske inte när jag tänker efter. Även om det var mörkt såg jag väl inte ut som tjugo direkt när jag äntrade loket.
 
 
Panelen ser bra ut så vi drar väl då. Rattarna och pilarna ska väl peka åt olika håll, eller..?
 
 
Infarten till Arvika... om jag minns rätt?
 
 
... och det här är bron i Kongsvinger. Det var mycket finare i verkligheten med alla ljus.
 
Som jag minns det så passerade vi åtminstone i hullerombullerordning Magnor, Årnes, Fetsund, Svingen, Rånafoss, Sander, Roven och ett tjog stationer till som jag inte minns namnen på. Kanske slumrade jag lite när vi passerade en del, det kan ha varit så.
 
Klockan var halv fem på morgonen när vi lämnade av tåget på Alnabru eller Grorud, blandade ihop var det var. Men först fick vi stå här och vänta:
 
 
Här tar nämligen strömmen/kontaktledningen slut. Därför måste det komma ett växlingslok och dra in oss på rätt spår.
 
Det kommer här:
 
 
Äntligen.
När vi lämnat loken och vagnarna tog vi en taxi till hotellet. Taxin kördes av en trolig medlem av al Qaida, jag kan nästan sätta en slant på att det var Usama själv som fejkat sin egen död och nu försöker eliminera västerlänningar i Oslotrafiken. Herre jeflar vad det gick undan på de isiga gatorna när look-a-like:en tryckte pedalen genom golvet.
 
Vi nådde hotellet till slut, tack och lov, och kunde lägga oss vid femsnåret. Rummet var jättefint, alldeles nytt och fräsch - fast en smula kallt. Tjocka duntäcken - och själva sängen såg till att vi inte frös, för den gick liksom ner i en svacka på mitten så vi rullade ihop hela tiden. Och det var bara mysigt ;) Vid halv tio var det dags för frukost och ett avsnitt av MASH.
 
 
Hehe.
 
På väg till Oslo central för hemfärden passerade vi operahuset:
 
 
Inte det snyggaste fotot kanske. Det är finare från en annan vinkel. Från järnvägen till exempel.
 
Väl på tåget, (vi åkte med Tågkompaniet hem), möttes vi av besked om att det var ett signalfel på centralen så det var stopp i trafiken en stund innan vi kunde rulla; ungefär en kvart sena. Sköönt att det inte blev buss.
 
Framme i Kil vid 16.30-tiden, då satte vi oss i bilen och åkte till Karlstad för att hämta upp svärfar som skulle fira jul med oss. Sen bar det av hemåt för att fixa revbensspjäll, griljera skinkan, göra legymsallad och klä granen...och ja just det.... ta en whisky och somna i soffan.

Kommentarer

Postat av: epsilon

Publicerad 2013-01-02 10:50:45

Att sitta i loket är som att titta på "På spåret"?

Postat av: Marianne

Publicerad 2013-01-04 17:04:17

epsilon: Väldigt bra beskrivning. Det är jättekul att åka på loket, men ser Så Mycket Bättre. (Vilket också var ett väldigt bra program i år) ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela