solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Ha alltid en tång i handväskan, flickor

Publicerad 2011-11-25 10:32:39 i Motgångar,

I dag är det halv storm ute. Regnet träffar en från sidan och när jag ska ut och vinka till tågen så täcker paraplyet bara övre delen av kroppen så jag är jätteblöt i knävecken. Inte så trevligt.

I dag ska vi köra en massa saker från mors lägenhet och det känns inte som någon större hit i det här vädret. Så det pratar vi inte om. Vad ska vi då prata om?

Vi skulle kunna prata om hur man inte ska göra när man tvättar bilen.

Man ska enligt instruktionerna skruva av antenner och lyfta av dragkulshatten. Så står det uttryckligen när man kommer in i tvätthallen.

En tjej som jag känner, hrm, körde in bilen i hallen, tittar bak på bilen och hittar ingen dragkrok "check", kliver upp för att skruva loss antennen på taket "check". Men, antennen sitter som fastgjuten och någon tång finns inte nedlagd i hennes handväska just den här dagen.

Uuum, vad göra? Utanför har nästa bil parkerat och föraren trummar med fingrarna på ratten. Det är åtminstone vad hon tror att han gör.

- Äsch då, det är säkert bara nånting dom skriver för att dom måste, de där borstarna är ju så mjuka så...

In med kortet och tvätten startar. Första gången går det bra, och tillbaka, finfint. Hah, det var ju inga problem alls.
Men sista gången borsten går över bilen så SPJJJJOOOOONG! Jahapp. En fin liten flisig glasfiberborste sitter som en plym mitt i taket och ser ut som allt annat än en takantenn. Jäklar.

Något säger henne att hon inte kan åka hem med bilen så. Därför rattar hon blixtsnabbt ner till Bilshopen som naturligtvis inte har antenner på lager. Panik. Tillbaka till Helmia och får killen bakom disken att plocka igenom hela lagret innan han kommer ut med en som passar, tjoho! 

- Tur! Jag skulle inte kunna åka hem och fäjsa gubben om bilen ser ut såhär. Han skulle påminna mig om det for ever.

- Haha. Du kanske ska lägga den här (håller upp resterna av den gamla) i handskfacket?

- Gör dig av med den illa kvickt. Bränn den eller vad som helst. Tryck ner den längst ner i soppåse och åk direkt till soptippen, det här får han aldrig veta.  

Och jag har lovat att inte röja hennes identitet. Fniss. 

Kommentarer

Postat av: Epsilon

Publicerad 2011-11-25 17:07:20

Herregud, allt ska man tänka på men det är nog ett gott råd. Här la macken med snabbtvätt ner så nu lämnar jag till en billig och bra firma, skönt att slippa gördetsjälvhallen.

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2011-11-25 20:42:11

Det var det värsta jag hört. Menar du att hon inte hade något redskap i handväskan? Det är ju vad varje flicka bär med sig. Hon var då påhittig som köpte en ny. Så långt hade jag inte kommit. Jag hade åkt hem och bitit i det sura äpplet. Fast i ärlighetens namn så var det nog för att jag för lat för att åka runt och leta.

Ha en fin kväll

Postat av: Cici

Publicerad 2011-11-26 11:57:18

Hur många rentvättade bilar finns det i grannskapet egentligen? Men det här kanske inte hände i går.



Har i åratal haft en schweizerkniv på nyckelringen, där bland annat korksruven kommit till användning då en ballongfärd skulle firas med bubbel. Obs, det var inte jag som färdades i ballongen, jag hjälpte bara till att leta igen den efter den halvkraschiga landningen.

Men en tång har jag sällan på mig, inte handväska heller för den delen. Annars är gripen en av mina favoritvertyg, går till det mesta.

Postat av: CillaCobra

Publicerad 2011-11-27 22:12:06

Tänkte på dig idag igen =)) det är en vana jag lagt till mig med =), allra helst vid denna tid då jag ska sova och vill ha något bra att läsa marianne´s blogg passar gott.. Men tänkte även på dig idag när jag var ute och åkte på de så kallade vägarna mest är de som en nyplöjd åker och så min bil såg ut därefter . så väl nästan hemma så såg jag Helmia tvätthall och svängde in. Så knacka det på min axel kom nu ihåg att checka av checklistan innan du trycker på knappen =))) jag behövde dock ingen tång ... Natti natti

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-11-29 16:48:08

Epsilon: Bra tips. Det blir nog inte dyrare heller :)



Lisbeth: Nej, det är för bedrövligt, att gå hemifrån utan verktyg. men så fick hon kosta på också ;)



Cici: Just nu finns bara skitiga bilar här, ett sånt väder som det är. En schweizerkniv ska jag tipsa om, kanske kan bli en kanonjulklapp. Note to self. Vad är gripen?



CillaCobra: Bra där, då gjorde det lite nytta:) Hoppas du är piggare från influensan, kram.

Postat av: CillaCobra

Publicerad 2011-11-30 18:46:02

Mmmmm den tror jag du trolla bort i måndags på mig =)) känner mig bara bättre och bättre bra de för till lördagen ska jag swinga klot ...

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-12-01 14:13:21

CillaCobra: Vad är det för kulor du ska hantera på lördag? Hehe :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela