solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Vicken môra

Publicerad 2011-03-18 10:11:28 i På järnvägen,

Herregud blir aldrig klockan kvartöverett idag... ZZZzzzz

I dag har det hittills varit en sån dag man helst vill glömma.

Det började med attt jag hade klockan på 04.10, min arbetsdag skulle börja 05.05 och jag tänkte hinna duscha först. Klockan 03.30 smög Gino in i strumplästen. Hade vi varit Tuffa Viktor och Vivan hade jag förstås stått bakom dörren med en brödkavel, men nu har jag för mig att han hade jobbat så det fick vara. Likadant var det i går morse, han kom hem när jag gick till jobbet strax före fem. I morgon ska vi äta frukost ihop, det kan bli trevligt.

Nåväl. Jag kom till jobbet och satte intet ont anande på alla datorer och tekniska apparater, inklusive kaffebryggaren. Nyduschad, relativt pigg för att vara så tidigt, och såg fram mot en lugn och skön dag på jobbet.

ETAM-datorn var blank. Inte en bokstav uppenbarade sig på skärmen. Det är själva hjärnan i tågföringen, där vi dokumenterar alla tåg som kommer och går. Hm. Man blir lite orolig. Man startar om och hoppas på det bästa. Nono. Helgrått.

Samtalet med supporten bekräftade de värsta av farhågor. En stor del av Sveriges ETAM-system är utslaget. Vi kan inte köra några tåg. Då följer en massa elände i släptåg. Människor som ska vidare till Göteborg, till Stockholm - inga bussar finns det som kan köra ersättningstrafik, finns det bussar blir de jättesena. Irriterade människor som ska till sina jobb, möten, läkarbesök, skolor... phuii. Lokföraren som skulle kört första tåget och jag jagar information, telefonnummer till eventuella bussar, vi försöker göra det bästa av situationen, men inte heller vi kan trolla med knäna. Men, vad jag önskar att jag kunde det.

Ordinarie landsvägsbussar som går i något så när samma tid packar vi smackfulla, så en del åtminstone ska kunna komma fram, inte allt för sent.

Klockan halv åtta hoppar det igång igen. Vi är snabba som små illrar och loggar in oss och begär klart för våra tåg, utifall att det skulle krascha igen. 08.06 rullar första tåget ut. 08.07 släcker ETAM ner igen. Den här gången bara för en kortare tid så just nu verkar det som om vi kan andas ut.

Så precis nu äter jag frukost i lugn och ro och väntar på ett timmertåg.

Kommentarer

Postat av: Epsilon

Publicerad 2011-03-18 15:11:17

Aha, det var därför min dotter inte kom iväg i morse. Hon pendlar mellan Lidköping och Göteborg med Arriva (tror jag det heter.) Inget tåg ingen ersättningbuss, jag trodde att det var snön för här fick vi dryga decimetern. Hoppas att resten av dagen blev lugnare för dig.

Postat av: Cici

Publicerad 2011-03-18 21:28:27

Du verkar ha ett krävande, roligt, omväxlande och ansvarsfullt arbete. Låter idealiskt om det inte vore för dessa gruvliga tider!

I det här huset smyger man inte in, hundara lever rövare så fort dom hör något, men jag får hoppas att er lilla vovve är av en diskretare sort.



Konstigt nog är dom tysta nu när maken och sonen lever rövare framför tv:n; Skellefte spelar mot Linköping, hockey förstås, och det låter dramatiskt värre.



Själv ska jag ta sista rundan med hundarna, så intresserad är jag av hockeyn.

Postat av: bloggtanten/kottenliv

Publicerad 2011-03-26 11:04:21

Men jag tycker att ni kan trolla med knäna, tycker att det lyckas ganska bra. Reser en del med tåg, bl.a. hässleholm stockholm och är det någos som strular tycker jag att ni löser det bra. Gnällspikar finns ju alltid, en gång var där en resenär som polisanmälde tågvärden för att han snackade och skojade. Trodde han hade druckit. Tåget stannade på en station och polisen alkotestade honom..naturligvis hade han inte druckit, han var bara lite osvensk:))

Men när han kom in i vår tågvagn sa han: Nä, nu är det läge för en lite snaps hörrni.

Lovar dig att han fick både skratt och applåder:))))

Postat av: Cici

Publicerad 2011-03-28 20:34:14

Och ni jobbar och jobbar! Eller? Ha det bra i vilket fall som!

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-03-29 07:26:48

Epsilon: Stora delar av Sveriges småbanor var utslagna, jättetråkigt för alla som blev drabbade. Som tur är så fungerar det för det mesta :)



Cici: Det är verkligen ett härligt jobb för det mesta. Izak är ju både blind och döv (nästan) så ibland går det att smyga sig ner i sängen utan att han vaknar ens. Jag höll också tummarna för Skellefteå! Roligt att de vann.



bloggtanten/kottenliv: Välkommen hit! Det är väl underbart med människor som vågar bjuda på sig själva ;) det kan lätta upp den tråkigaste stämningen. Jag jobbade som tågmästare i några år och det var verkligen så attt man fick de resande/det tåg man förtjänade. Var man sur blev folk sura o s v.



Cici: Tvärtom. Har legat och svettats/frusit i fem dagar oavbrutet. Nu är jag på G igen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela