solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Morgonen den 26 maj

Publicerad 2011-07-04 08:52:00 i Motgångar,

Fyra veckors semester har passerat revy. Drygt fem veckor har gått sen den där torsdagen när livet kunde blivit så fruktansvärt förändrat. När det kunde tagit slut.

Varje dag har vi sagt till varandra hur glada och tacksamma vi är för att det slutade som det gjorde, varje dag. Även om värken ibland varit närmast outhärdligt trots morfintabletter, fastän nätterna varit långa vakna transportsträckor inför nästa dag, nätter fyllda med tankar och samma film som flimrat förbi - smällen, bilen som voltar, benen som sitter fast, blodet som forsar ur huvudet nånstans och bensinen som blandas med blodet och luktar död.

Vi går igenom det hela tiden. Hur han ringer till mig när han åker från jobbet:

- Jag ville bara säja att jag älskar dig. Han börjar faktiskt så. Sen säjer han: - Jag tar lite frukost när jag kommer hem, så ligg kvar du så kommer jag och kryper ner. Jag sover till tolv nångång så ska jag börja måla sen.

- OK, då ses vi snart. Kör försiktigt.

Och naturligtvis går jag upp och gör frukost. Steker ägg och stoppar in lite bacon i micron, brygger kaffe och gör en macka. Sen gör jag något som är typiskt för oss, jag häller upp kaffet i termos och gömmer alltihop. Jag vädrar ut stekoset och låser sen dörren igen, jag vill att han ska tro att jag sover när han kommer hem. Så fåniga är vi. Eller jag.

Sen väntar jag. Och väntar. Jag hittar på en förklaring att han säkert träffat Gerald vid postlådan eller Göran kanske, det är därför det tar sån tid. Hade jag hört ambulansen när jag var ute och hämtade tidningen hade jag nog blivit mer orolig.

Sen ringer min mobil och det är Gino. Han säjer ordagrant:

- Hej det är jag. Det dröjer innan jag kommer hem. Jag har krockat. Sen orkar han inte säja något mer utan det kommer en kvinnoröst i telefonen:

- Vi är här och hjälper din man. Han blöder väldigt mycket och har nog brutit benet. Han har väldigt ont... bla bla. Resten hör jag inte.

Någon har precis dragit undan mattan för mig, samtidigt som en iskall hand kramar mitt hjärta. Och då vet jag ändå inte att han fortfarande hänger upp och ner fastklämd i fötterna.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2011-07-04 10:41:24

Så skönt att äntligen höra av dig! Jag förstår att ni har haft en jobbig tid bakom om er och den är kanske inte över ännu. Förhoppningsvis är de skador Gino fått av den naturen att dom läker, om än det tar tid, utan att ge bestående med av det besvärligare slaget. Och så har ni ju varandra.



Det är som ett mantra det där man slänger ur sig varje gång någon ska köra iväg: "kör försiktigt", men man menar det faktiskt, för hur det nu är så vet man att det är livsfarligt varje gång man ger sig ut i trafiken.



Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni snart har lagt den här besvärliga tiden bakom er så att vardagen återvänder. Jag har tänkt mycket på er.

Postat av: Epsilon

Publicerad 2011-07-04 12:03:29

Gode tid så hemskt det måtte varit. Hoppas att det det läker bra men det går ju inte så fort som vill.

Smärtan kan ju lindras med morfin och tabletter men den film som hjärnan spelar upp gång på gång den är ju omöjlig att hindra. Men lite ligger det ju i att tiden läker alla sår även om det ter sig hopplöst o jobbigt ibland.

Hoppas att tillvaron ändå är något så när dräglig och att den så sakteliga blir normal igen.

Postat av: Tant Grön

Publicerad 2011-07-04 12:55:07

Tårögd läser jag din text. Så fina ni är mot varandra och så hemskt att livet är så skört. Håller tummarna för att han läker bra och snabbt.

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-07-05 17:01:01

Cici: Jag har inte kunnat ta i bloggen, har heller inte läst andras, så nu har jag massor att ta igen! Den här tiden har varit en ständig bergochdalbana av känslor och tankar, kroppsliga och mentala kullerbyttor, men nu börjar vi se ljuset i tunneln som man säger. Och Cici - jag har tänkt mycket på dig också. Kram!



Epsilon: Nu börjar det kännas att det går åt rätt håll men det har varit ganska tufft. Och eftersom kroppen och själen är så sammanlänkade har det känts lite framochtillbaka ibland. Men, det är som du säjer, att tiden gör sitt.



Tant Grön: Vi slösar ganska mycket med kärlek :) och tycker väldigt väldigt mycket om varandra. Jag är så glad att vi fått chansen att vara ännu mer rädda om livet tillsammans, alla får ju inte det.

Postat av: Karina

Publicerad 2011-07-06 09:53:55

Usch, det är så hemskt alltihop! Skönt ändå att det gått så pass bra som det gjort. Han lever, och ni har varandra och det är ju viktigast av allt.

tänker på er.

Hälsa Gino!

kram

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-07-06 17:26:42

Karina: Det är det absolut viktigaste, och det hoppas jag att vi alltid kommer att ha. Ha det bra, ses vi snart? Kramkram.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela