solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Vilka skulle du...

Publicerad 2011-02-20 21:50:17 i Allmänt,

... bjuda på middag. Kom igen nu, fem personer - levande eller döda.  

Motivera gärna, för att vi andra ska förstå hur samtalen kommer att röra sig över bordet. Epsilon har föreslagit Selma Lagerlöf i sin kommentar, jag håller fullständigt med.

Så stilla min nyfikenhet, ge mig middagsgäster! Få se om ni kan komma upp med någon mer pratglad person än... hrrm...  Stålfarfar.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2011-02-20 22:59:26

Nu gäller det att samla ihop sig.



Tage Danielsson, för att han verkade vara en sån fin och ödmjuk människa, och dessutom en mästare på att hitta de rätta orden. Han skulle få ge oss andra en lektion i skrivandets konst.



Annsofie von Otter skulle få underhålla oss med sin vackra sång, och berättelser om vad som sker på och bakom tiljorna. Dessutom verkar hon vara en trevlig person rent allmänt.



Martin Ingvar, som kan berätta om hur vi är funtade innanför skallbenet på ett underhållande sätt.



Kerstin Ekman, som berättar om djur, natur och författarens vardag.



Och till sist skulle jag vilja att min morfar kom och berättade om sitt liv och varför han gjorde som han gjorde. Honom träffade jag kanske tre gånger allt som allt och då var jag bara ett barn.



Fast i verkligheten skulle jag nog helst vilja bjuda människor i min vardag, sådana som jag känner mig bekväm med och som jag uppskattar.



Postat av: Marianne

Publicerad 2011-02-21 12:18:32

Cici: Det låter som ett fantastiskt middagsbord. Bra val. Jag har kommit på en gäst till förresten, min pappas mormor som följde med sin sextonåriga dotterdotter till Amerika så hon skulle slippa åka över själv. Deras öden skulle jag vilja veta mer om.

Postat av: Tant Grön

Publicerad 2011-02-21 16:12:49

Allan Edwall en sjungande skådespelande livspoet. En gång hade jag chansen medan han levde att uttrycka min beundran för honom, men jag vågade inte. En sak jag ångrar.



Torgny Lindgren, en konstnär med ord



Kerstin Ekman, skriver såå vacker och verkar såå intelligent



Stefan Sundström, en artis som jag följt i massa år och som utvecklas och berör hela tiden



Mark Levengood, underfundig humorist med den vackraste (näst värmländska)dialekt jag vet.



En massa karlar valde jag. Men jag får vara jämställd på annat vis.

Postat av: Osloskånskan

Publicerad 2011-02-21 16:57:53

Oj så svårt! Tittade bara in för att tacka för att du tävlade hos mig hos Suzan, jag vann!

Tack och länkning kommer på min blogg :-)

Postat av: Karina

Publicerad 2011-02-21 19:53:20

OJ vad svårt! Det finns så många att välja bland... får nog återkomma.

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-02-22 18:21:59

Tant Grön: Wow. Du fick också till ett riktigt häftigt middagsbord, Allan Edwall är också min favorit. Så, Bon appetit eller hur man säjer :)



Osloskånskan: Tänk till och kom tillbaka vettja´!



Karina: Jag ser fram mot dina middagsgäster också :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela