solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Ält & Svammel

Publicerad 2011-12-30 11:17:37 i Allmänt,

Jag klardet.

Jag klaard´JTF-provet och det känns ju skönt. Jag hade flera poäng till godo men naturligtvis kan jag ändå inte låta bli att uppröras en smula över att få fel för ett av mina svar.

På frågan: "Vad krävs för att få upphäva tågvägslåsningen när man tagit tillbaka "kör" för ett tåg i rörelse?" Där skrev jag att "tåget måste ha stannat" och det i facit stod att "tåget ska stå stilla". Stannat - stå stilla... I min värld är det same shit, different name. Hade jag skrivit något helt annat, att jag måste dansa jenka framför stationshuset eller att plattformsbelysningen ska slås på hade jag förstått, men...  ja.

Men - sen var det andra frågor som jag svamlade på så det kanske jämnar ut sig. Skönt att ha det gjort i alla fall. Tack för tålamodet, Nina. :)

Jag är ju som ni ser en jävel på att älta och det är på nätterna jag ältar som värst, vilket inverkar en smula negativt på min nattsömn, so to speak. Döda sillar ser ut som topptrimmade fotomodeller om du jämför med hur jag ser ut när jag tar mig ur sängen om mornarna. Stappel, stappel, hålla sig i väggen och hasa långsamt in på toa. Om möjligt lyfta huvudet och möta spegelbilden och i det läget famla efter krucifixet och vitlöksknippan. Så jag måste ta tag i Previa och få några goda råd om hur jag ska få ordning på mina sovvanor.

Jag trivs ju med jobbet som sådant. Bara en enda kollega har rått mig att byta arbete, men jag tror inte det kommer att lösa mina vakna nätter. Bara jag får ordning på det så kommer det att bli en ren och skär fröjd att knalla till jobbet. Jag ringer Previa på måndag.

Annars bra. Vi ska fira nyår hos grannarna Lisbeth & Leif, lagom långt att rulla hem skottkärran med Gino i, vid ett-halv två på natta. Jättekul!

Gino var lite bedrövad när han kom hem från jobbet i går morse.

- Suck. Vet du vad som hände när jag skulle åka in i Kil? Jag hade 1500 ton på kroken och det var blött och slirigt, så till den milda grad att jag fastnade på skyddsektionen. Ingen ström. Och det jävligaste av allt, vet du vem som jobbade på TågX i Kil? Bäckman förstås, så han fick sig ett gôtt skratt. Deet kommer jag att få höra länge.

Vi på Solängen önskar alla ett riktigt Gott Nytt År utifall att jag inte kommer tillbaka förrän nästa år.
Men man vet aldrig.

En trevlig fredagskväll i alla fall!

Ååå, en sak till: Gino har råkat raka av sig skäggtofsen. Han tog den nya trimmern och skulle trimma mustaschen när han upptäckte för sent att han hade den inställd på nästan ingenting. För kort alltså. Då tog han rubbet, men lugn lugn, han ska odla en ny.

Kommentarer

Postat av: ludvig bertil

Publicerad 2011-12-30 11:55:57

så sant så sant! det kommer han att få höra länge!

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-12-30 12:32:56

ludvig bertil: så bittert :)

Postat av: Tant Grön

Publicerad 2011-12-30 17:15:43

Jag önskar dig och Gino ett fint, hälsosamt och roligt år 2012!

Postat av: Therese

Publicerad 2011-12-30 20:07:14

Hihi sitter och skrattar här för mig själv över allt du skriver Marianne :) Som jag har sagt förr så tycker jag att du är så bra på att skriva!

Och jag önskar att du kommer må bättre och få sova ordentligt snart! Ett litet piller kan hjälpa till ibland att få de där ynka små timmarna till sömn som är så värdefulla!

Och den där LB är fan inte kul att ha att göra med, jag hoppas inte jag kommer göra nåt värre misstag som han kan retas för ;)

Ha ett gott nytt år! :) Kram Therese

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-12-31 09:32:18

Tant Grön: Jag lovar att vi ska göra vårt bästa för att ta tillvara på de goda stunderna :) Ett riktigt Gott Nytt År till dig och de dina också.



Therese: Hej, så roligt att du tittar in och kommenterar. Tack för dina glada tillrop, jag ska försöka ta tag i mina sömnstörningar så fort jag kan. Och du, LB får vi passa oss för! Gott Nytt År till dig, kramar!

Postat av: Cici

Publicerad 2011-12-31 10:25:52

Först, ett stort grattis till det lyckade provet.

Ett litet påpekande bara; det är en himla skilnad på "att stå still" och "ha stannat". Det senare säger inget om när tåget stod still, det kan ju ha varit i förrgår!



Att Gino råkat raka av sig skägget är ju ingen fara för tomtesäsongen är ju över för denna gång. Nu hinner han starta upp en version och om han blonderar det före julaftonen 2012 behöver han ju inte ha ett sånt där löjligt lösskägg som 99% av alla tomtar bär omkring på.

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-12-31 10:46:27

Cici: Tack så mycket! Håller inte riktigt med bara, det är ju ett specifikt tåg just då och där det handlar om - och i det fallet är har stannat och står still precis samma sak. Annars skulle det kunna betyda att det har stått stilla för tre veckor sen också. Men men det är efteråt med det nu som Ida säger.



Bra tips för julen-2012, det noteras och ska tas en rejäl funderare på. Jag tycker det är lite svårt att inte ha nåt att dra i just nu bara :)

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2012-01-01 16:26:08

Man får väl önska en god fortsättning på det nya året. Det där med sömn det är klurigt det. problemet är ju att det beror på något och att detta något är okänt. När jag en period hade svårt att sova och bara ältade fick av av doktorn råd att kliva upp och göra något annat en stund. att ligga kvar ger aldrig sömn man bara fortsätter tänker och till slut är det helt kört. Jag provade några nätter och ibland funkade det jättebra. det värsta man kan säga till sig själv är att jag måste sova. Då låser sig hela systemet. Smart den där lilla knoppen som sitter längst upp. Annars finns hur många råd som helst men det enda som hjälpte det var det jag beskrev. Efter tag gick det över när jag släppt tanken på "måstet" Lycka till

Och du var skottkärran tung att dra?

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-01-02 16:38:48

Lisbeth: Det är så sant det du säger, men det känns som om man inte vill gå upp heller, eftersom man ska upp så tidigt nästan varje morgon. Utifall att man skulle råkat slumra till just då :)Jag vet i alla fall att jag ska gå till botten med problemet detta år.

Glömde skottkärran hemma men det gjorde inget för han gick för egen maskin =)

Postat av: CillaCobra

Publicerad 2012-01-02 17:21:09

härligt underbara människa =) jätteskoj blogg har du =) tror jag ska lägga in den på min FB men då måste jag ju fråga om lov först =)).. tycker nog att det var konstigt att du fick fel på den frågan men de kanske måste vara lite petiga så du inte glääänser för mycket =)) jätteskojj iallafall att du klara det.. Dra tomten i skägget ?? leeer ;) kramis <3

Postat av: Epsilon

Publicerad 2012-01-02 21:14:51

Klurig fråga det där tycker jag som inte är insatt. men det är förstås skillnad på att stå still och att ha stannat. Jag skulle dock ha gett dig rätt för man kan ju förstå att du inte skulle låta tåget dra iväg hur som helst.

Men hur är det - kan man åka t.o.r. Kil-Torsby med fikauppehåll i Torsby på en dag? Har en tågtokig god vän som säkert kan åka hur långt som helst utan kaffe, men hans fru är mera road av cafeer, vackra utsikter och hemslöjdsbutiker.

Hoppas du får ordning på sömnen, jag brukar lösa korsord men du behöver kanske nåt mera. En god fortsättning på det nya året önskar jag dig

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-01-04 15:21:24

Epsilon: :) Engagerande fråga, men tack för att du skulle förstått vad jag menade. Javisst kan man ta en tur på vackra Fryksdalsbanan över dagen, jag rekommenderar det verkligen. Hör av dig i förväg så kanske jag kan tipsa om bästa tågen att ta, något att titta på o s v. Jag kanske kan stå och vinka ;) Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig också.

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-01-04 15:23:41

CillaCobra: Nä´ru det var nog inte för att undvika att jag skulle glänsa precis, haha. Du får jättegärna lägga upp den på fejan, många av dina vänner är ju vänner till mig ochså IRL. Stor kram!

Postat av: Epsilon

Publicerad 2012-01-05 13:54:18

Tack Marianne, vi ska försöka oss på en tur till sommaren. Så vi hör av oss , skulle var så kul att få vinka tillbaka till dig!

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-01-23 11:22:46

Epsilon: Oj, jag har inte sett ditt inlägg förrän nu, men det skulle glädja mej mycket om du hörde av dig då :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela