solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

En bisak

Publicerad 2010-09-27 16:01:49 i Små och stora projekt,

Vi har inte slagit bi-funderingarna ur hågen, tvärtom. I lördags efter besöket hos svärfar åkte vi till Kristinehamn och honungsfestivalen.

En festival som var något lite avslagen eftersom det var kallt som i en isbjörns rövhål och ingen vi pratade med verkade ha riktig kläm på hur man börjar. Det kanske beror på att jag ställde för dumma frågor. Som t ex: Hur köper man en bisvärm egentligen? Vad äter dom på vintern?

Nästa steg blir att köpa litteratur i ämnet, kanske läsa mer här och intervjua grannen som har kupa.

                 

Som sagt var, biodlandet har vi verkligen tänkt komma till skott med. Den minnesgode som läste i början av året att vi tänkte cykla upp till Hjällstadsätern och tillbaka i sommar, blir däremot besviken. Tyvärr kommer detta inte att ske. För mycket att göra, för lite tid. Just så är det. Något annat år kanske. När vi har egen honung att smeta på om man får skavsår av sadeln.

Fast å andra sidan kanske det inte var en särskilt bra idé heller med tanke på att vi har björn däruppe.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2010-09-27 22:24:56

Läste i lokaltidningen att biodlarna här hade ett uselt år i år. Man blir väldigt uppmärksam på naturen och framföra allt blomningen när man har bin. Ska aldrig säljen börja blomma? Om allting blommar tidigt på säsongen blir det lite honung för då förbrukar bina den själva under resten av sommaren. Det ska vara bra väder vid rensningsflygningen. Sen ska man oroa sig för möss, myror, björn och fukt vintertid.



Man kan inte vara bortrest för länge för det gäller att kolla att bina inte drar upp en ny drottning, lådor ska byggas på eller tas in, honung ska silas och röras. Tungt är det också, en fullmatad normalram väger två kilo och en låda innehåller ofta tio ramar. Själv flyttade jag ram för ram för att orka.



Det känns faktiskt ganska skönt att jag inte håller på med bin längre, men det behövs nya odlare så prova på. Ett litet samhälle får man försöka tinga hos en etablerad odlare och kanske har han drottning att sälja också.



Postat av: Marianne

Publicerad 2010-09-28 06:16:32

Finemang Cici, precis sådär önskar jag att informationen hade varit i lördags. Och om jag förstått det hela rätt så bör man ha minst två samhällen?

Postat av: Cici

Publicerad 2010-09-28 07:57:56

Jag började med ett litet och hade tur med sommaren så det växte till sig. Därför kunde jag dela samhället sommaren därpå och få två. Vintern därpå fick jag fukt i ena kupan och det samhället dog, men jag kunde dela det andra. Man får se till att man har någonstans att köpa drottningar, som på min tid kostade 300 kronor styck.



Sen bör man kolla vilken ras odlarna har i närheten och skaffa sig samma. Jag hade krainer som är en ganska from sort. Nordiska är tåliga med ilsknare sägs det.



Det borde finnas mycket information att hämta på nätet.

Postat av: CillaCobra

Publicerad 2010-09-28 22:58:16

bbzzzzzzzzzz klart du ska ha biiin Marianne =) jag förbokar 2 burkar önskar med LIME smak ;) men ta inte de där ilskna hur ska du då kunna njuta ute i sommar ;)

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-09-29 16:05:48

CillaCobra: Det är bara att spotta lite kobraspott på dom. Ingen fara. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela