solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

När man tror man har koll

Publicerad 2010-10-28 17:19:40 i På järnvägen,

Så jädra gött det är när man känner att man har koll.

Om det är något här på järnvägen jag tycker är knövvligt knepigt är när tågen inte går som dom ska. Det är det första. Sen tillkommer ofta ett och annat. Om ett tåg blir försenat och ska möta ett annat tåg t ex, måste man flytta mötet till en annan station/driftplats. Tåget ska orderges så att föraren vet att han lugnt kan åka vidare utan att det helt plötsligt kommer ett annat tåg på kollisionskurs för att stinsen, d v s jag har haft ett ögonblick av tillfällig sinnesförvirring. Hängde ni med?

Häromveckan var jag på repetitionsutbildning och skrev prov, och vi gick igenom detta och vilka problem som kan uppstå. Till saken hör att det händer ganska sällan vilket gör att man inte har det färskt i minnet hela tiden. Därför kände jag att jag hade järnkoll på just den här biten efter repetitionen.

Möten kan tillkomma, flyttas och slopas. Klart som korvspad.

Och faktiskt, ett par dagar senare hände just detta. Ett tåg var försenat och mötet skulle flyttas från Bäckebron till Kil. WOW, jag förberedde i god tid order, och förde in i tågklarerarboken. Självklart hade någon tagit sista ordern utan att skriva ut nya, så jag fick snabbt som en gasell printa ut ett gäng blanketter.

Två order skulle det bli: "Mötet med 8941 flyttat från Bäckebron till Kil" samt "Mötet med 8941 i Kil slopas". Med ett belåtet flin satte jag mej väntade. Efter en stund ringde jag Kil och talade om att jag var väl förberedd att orderge. Så nöjd jag var. Rent av supernöjd. 

Tkl i Kil: - Nej tåg 8941 har blivit inställt. Du ska bara ge order att mötet slopas.

Självklart hade det under tiden kommit ett mail om inställt tåg. Hade jag sett det? Nono. Jag var totalfokuserad på orderskrivningen.

Suck. Och tåget var på väg in så det blev en i panik hoprafsad ny order.

Jag blir så trött. 

Så här lyder texten i vår "bibel" JTF:en när det gäller flyttade kontrollmöten:


"Om den planerade trafikeringen ändras så att ett planerat kontrollmöte behöver flyttas från en driftplats till en annan ska tågledaren orderge tågklareraren för den nya mötesdriftplatsen om att kontrollmötet flyttas. I många situationer där kontrollmöten flyttas för ett tåg kommer det att medföra ett nytt eller flyttat kontrollmöte även för det mötande tåget.

Tågledaren ska orderge tågklareraren för den nya mötesdriftplatsen om att det försenade eller mest försenade tåget ska hållas kvar på driftplatsen och där kontrollmöta det andra tåget. Tågklareraren för den nya mötesdriftplatsen ska orderge tågklareraren för den tidigare mötesdriftplatsen om flyttat kontrollmöte.

Tågledarens och tågklarerarens åtgärder framgår av följande exempel.

ExempelGrundförutsättning: Tåg 12 ska kontrollmöta tåg 11 i C-stad.

Ändrad trafikering: Tåg 11 blir försenat. Därför flyttas kontrollmötet till B-stad. Se figur 5.

Innebär för kontrollmöten: Tåg 12 ska kontrollmöta tåg 11 i B-stad i stället för C-stad och tåg 11 ska kontrollmöta tåg 12 i B-stad (nytt kontrollmöte). Tågledaren beslutar om flyttat kontrollmöte och orderger tågklareraren för B-stad om detta."

Hur enkelt som helst.

Gö´nte ónt álls som hon säjer i tandkrämsreklamen.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2010-10-29 14:23:29

Ja det där förstod jag ju direkt. I alla fall är jag glad om tkl ser till att inte tågen möts utan någon som helst kontroll. Särskilt som jag ska resa på linjen Jörn - Uppsala natten till nästa söndag. Då vill jag inte veta av några okontrollerade möten.

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-10-29 16:01:38

Cici: Ingen fara, sånt har vi järnkoll på, jag lovar och svär. Det är bara formuleringarna i ordrarna som ställer till problem. Rena grekiskan. Du kan lugnt kliva på tåget.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela