solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Var det verkligen nån som INTE trodde det?

Publicerad 2010-05-07 09:13:26 i Allmänt,


Människorna fick barn med neanderthalare

SVERIGE Forskarna trodde tidigare att människan och den nära släktingen neanderthalaren inte var intima med varandra, men nya rön gör klart att arterna hade sex och fick avkomma tillsammans - avkomma som fortfarande märks runt om i världen.

Det har varit känt att människan och neanderthalarna haft kontakt sedan utvandringen från Afrika för 100.000 år sedan, men inga genetiska analyser har tidigare visat spår av korsningar mellan de båda arterna. Men en kartläggning visar nu att mellan en och fyra procent av människans DNA kommer från neanderthalarna. Spår av neanderthalare har hittats i både europeer och asiater, men inte hos afrikaner.

- Jag är förvånad över resultaten, säger Svante Pääbo, professor i evolutionsgenetik och ansvarig för kartläggningen, till SVT:s vetenskapsredaktion.
- Jag tillhör dem som inte trodde att de båda arterna korsats. Men vi har gjort tre olika typer av analyser och det är inga tvivel om att resultaten verkligen är korrekta.

[2010-05-06 22:04]

Sveriges Nyheter



Jag vet flera personer i dags dato som till minst 75 % är neanderthalare.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2010-05-07 09:56:26

Det är väl det jag tycker mig ha märkt emellanåt. Vissa människor är mer neanderthalare än andra, och jag kan även märka anlagen hos mig själv, vissa dagar mer än andra.

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-05-07 10:05:55

Samma här. Men vi säjer det inte till nån.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela