solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Bad headday, good hairday

Publicerad 2010-05-08 22:08:59 i Små och stora projekt,

Lördag. Gôtt. Det betyder att man kan få sova lite längre, min klocka ringer mellan 04.10 och 04.25 nästan varje morgon annars.

Gick i säng jättetidigt i går kväll, redan kvart i tio, ensam som jag var. Gino är nere i Halmstad och sparkar sej trött på något hotell i helgen. Jour kallas det. Så planen var att försöka sova hela natten och vakna utsövd.

23.15. Izak hoppar ur sängen, törstig och kissnödig. Försöka somna om. Går ganska dåligt.
02.55. Izak hoppar ur sängen, torstig och sk-tnödig. Försöka somna om. Går om möjligt ännu sämre.

Sov sen oroligt. Varje gång han vände sej eller bytte sovställe i sängen vaknade jag och gjorde mej beredd på att gå upp och ut. 

Vaknade halv åtta med en djävulsk huvudvärk som strålade från nacken. Tack för den.

Tog en Eox och efter frukosten kändes det lite bättre. Gick en promenad i skogen med Alva och när jag kom hem väntade världens bästa dotter och barnbarn på mej. Av sin snälla morbror Gustav hade Valle fått en cykel som han ville visa upp.

När de åkt hem tog jag en powernap på kökssoffan. Därefter blev en Eox till för att det var något speciellt jag tänkt göra idag. Permanenta min mamma.

Hon fyller 87 år på måndag och jag ville ge henne det i present. Men det kräver att jag är ok i nacken, det är jättejobbigt att stå och rulla - bara det tar mej en timme för jag måste vila emellan.  Hon blev i alla fall jätteglad, och så är det ju, allt blir roligare om man är fin i håret. Eller hur?

Vi hade det riktigt trevligt, pratade gamla minnen och släktingar, hon är helt klar i huvudet och uppskattar också att man skämtar. Så här t ex:

Mamma sitter på rollatorn: - Så roligt det här var, jag tänkte det idag att det var hemskt hur jag såg ut i håret, alldeles för långt och så himla grått. Har du tänkt på så gråhårig jag har blivit?

- Det är väl inte så förfärligt grått, säjer jag, om man tänker på att du är nästan hundra år.

- Ha ha ha, mamma skrattar så hon håller på att ramla av rollatorn. - Ja du Marianne, du är då dej lik. Helt oförbätterlig.

Är det ett släktdrag, tro?



Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2010-05-09 10:48:45

Tänk att få ha kvar sin mamma så länge!

Jag har ju jobbat inom hemtjänsten i närmare tjugo år, och är det något jag lärt mig så är det att de flesta kvinnor, men även en och annan man, är måna om sitt utseende in i det sista.

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-05-09 19:36:06

Och en mamma som man fortfarande kan föra ett samtal med - det hon förlorat i benstyka har hon igen i huvudet. Gött nog.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela