solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Privatspanare light

Publicerad 2010-07-16 10:45:17 i Allmänt,

Häromdagen försökte jag komma i kontakt med Polisen.

När jag kom till jobbet på eftermiddagen stod en rishög till bil här som inte stått här tidigare på dagen. Inget konstigt med det om det inte varit för att vid ratten satt en äldre herre och pimplade starköl.

Han verkade ganska berusad så jag memorerade bilnumret och kollade upp det. Bilen hade körförbud och var avställd. Jag misstänkte att han skulle hämta någon vid tåget kanske så jag tänkte kontakta polisen för att tipsa - utifall att det fanns någon patrullbil i närheten. Ungefär lika troligt som att det skulle växa ut ett träd ur röven på en, men ändå.

Ringer 114 14 och ber att få lämna ett tips. Ytterst motvilligt kopplar telefonisten mej till ledningscentralen i Karlstad. Jag berättar att jag sitter på Tågx i Bäckebron och har funderingar om en bil och en förmodad rattfyllerist.  

- Bäckebron, vart ligger det? Det finns inte på min karta. Har jag aldrig hört talas om.

Jag förklarar och lämnar bilnumret och berättar det jag sett. Hon lovar att kolla upp om någon kan ta hand om det, får mitt nummer och säjer att någon kommer att höra av sej.

Efter ungefär en halvtimme är det tågmöte. Han kliver ur bilen och går mot första tåget som kommer in. Jaha, han ska åka till Kil eller Karlstad, tänker jag. Jäklar. Men han kommer tillbaka, vinglar över till den andra perrongen och tar tåget till Sunne som precis inkommer. Notera att han är så påverkad att han inte har koll på vilket håll tågen går, och då bor han bara några kilometer härifrån. Ingen turist direkt.

Alltså förstår man att han ska till Sunne och antagligen Systembolaget., och då vet jag att enda tåget han kan ta hem är tillbaka i Bäckebron vid 20-tiden.

Jag väntar att någon ska ringa upp mej men hör ingenting så jag åker hem.

Nästa morgon är bilen väck. Lokföraren som kört honom båda vägarna bekräftar att han varit kraftigt rund under fötterna och haft en stor klirrande kasse i näven när han åkte hem. Han brukar göra såna här resor, personalen känner väl igen honom. Jag väntar till kl 09.00 när jag vet att polisstationen i Sunne är bemannad. Ringer 11414 och efter en stunds argumenterande blir jag kopplad till polisens växel. Där sitter The växeltelefonist from Hell.

- Kan du koppla mej till Sunne, tack. Jag vill prata med någon polis där.

- Vad gäller saken och vem ska du prata med?

Jag förklarar att jag vill prata med någon som har lokal anknytning som jag kanske kan kontakta om den här tjommen ger sej ut igen. Vilket är lika troligt som att Littorin köpt sex och att det blir julafton i år igen.

- Vem vill du prata med, jag kan inte koppla dej om jag inte vet vem du ska prata med.

-
Spelar ingen roll, jag pratar med vem som helst. Jag har ingen koll på personalläget där förstår du.

- Då kan jag tyvärr inte koppla dej. Du måste ge mej ett namn.

- ??? Suck. Koppla mej till XX då, om han har innetjänst. För helskotta. Kvinna.

Hon kopplar. Till en telefonsvarare som meddelar att XX har semester. Därmed är jag bortkopplad. Klick.

Nu har jag blivit riktigt irriterad och nu handlar det mer om att inte kunna få kontakt med polisen än fyllegubben. Jag mailar polisen i Värmland och beskriver problemet.

Och får faktiskt svar! Polischefen i Torsby ringer upp mej efter några timmar och tycker också att det är för jävligt att det ska vara så svårt att ens komma fram och få prata med nån. Han lovar att ta med sej mailet och ta upp svårigheterna med polisledningen.

Och sen händer det. Jag får the secret number till polisens patrullbil i Värmland. Det som går direkt till den bil som är ute på vägarna just då. Åtminstone tror jag att det är hemligt.

Jag vill gärna tro det. Ta inte ur mej den känslan.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2010-07-16 13:14:32

Det är faktiskt skandal att det ska vara så svårt för en vanlig dödlig att komma i kontakt med polisen! Bra initiativ att du mailade, men ska det vara på det viset att bara vissa utvalda får ett telefonnummer som funkar?!

Postat av: Karina

Publicerad 2010-07-16 13:31:18

Alltså,nu måste du samla dina underbara vardagsbetraktelser i en bok. Lovar du?

Postat av: Tant Grön

Publicerad 2010-07-16 13:36:00

Underbart! Det är äkta kärringtakter i dig! Så klart att du fått ett secret number, de skulle inte våga annat.

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-07-16 16:32:16

Cici: Alltså jag var så förbannad till slut så du anar inte. Det var verkligen som att köra huvudet i väggen. Sen anser ju jag att det borde vara som förut - lokalt nummer till polisen där man bor. Inga jädra ledningscentraler i Tjottahejti.



Karina: Vi tar en kväll och spånar du och jag, så kan vi bli en ny författarduo? Annars får jag väl göra det själv =)



Tant Grön: Tack! Jag är så himla nöjd själv. Åh vad jag gillar att vara kärring!

Postat av: Karina

Publicerad 2010-07-18 11:02:04

Det tycker jag låter bra!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela