solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Bitter

Publicerad 2010-07-12 10:13:40 i På järnvägen,

Ibland behöver man en dags ledig. Det finns faktiskt saker att göra, även utanför jobbet, jag har ganska mycket ledighet innestående och har hittills försökt ställa upp för andra när så behövts.

När sonen tog studenten t ex nu i juni, sökte jag ledigt redan 16 november för att vara säker. Inte förrän veckan innan examen fick jag klartecken. Det var otroligt jobbigt att gå och inte veta och man kunde vara med om händelsen eller inte.

På onsdag ska min svärfar hämtas på Skavsta flygplats. Han är snart 86 år och har varit "hemma" i Italien sen midsommar. Gino har fått ledigt för att hämta honom, men det är en resa som tar omkring tio timmar fram och tillbaka och det hade varit roligt att följa med. Turas om att köra också.

Men som vanligt (nåja nästan) när jag ber om ledigt får jag ett standardsvar: - Nej, det går inte, det finns inget folk.
Just precis nu ringde personalfördelaren till mej och undrar om jag kan byta tur i morgon: - För NN vill vara ledig.

Och för NN:s skull byter jag arbetspass, fast det blir sämre för mej.

Undrar om vår personalfördelning har frågat andra och kollat om det går att stuva om nångång när JAG vill vara ledig..???

Fan tro´t.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2010-07-12 11:13:15

Kan ni inte göra upp om det arbetskompisar emellan innan ni lägger in en ansökan om ledighet?

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-07-12 16:26:21

Jättesvårt eftersom vi har så många olika tider och inte alla kan alla stationer, eller har koll på vad kollegorna gör (det är ett stort geografiskt område). Personalfördelarna har överblicken. När man t ex har en delad tur kan man ju inte ta den om man redan jobbar eftermiddag o s v. Men det finns ofta folk som har disponibla turer som skulle kunna användas på en station där det finns någon som skulle kunna... men det kräver lite pusslande. Men visst försöker vi så gott det går att hjälpa varandra.

Postat av: Tant Grön

Publicerad 2010-07-12 20:49:56

Blä. Om jag var din chef skulle du få ledigt direkt. Men det är väl därför jag inte är chef...

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-07-13 10:14:03

Tant Grön: Kan jag börja jobba lite extra hos dej?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela