solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Ambivalensia

Publicerad 2010-07-08 16:50:41 i Reflektioner,

I dag skulle jag klippa mej, och färga håret. Mycket nödvändigt med tanke på att senast det begav sej körde Gino omkring med en sån här:



Och det är andra tider nu. Jag som alltid varit mörkt råttfärgad förut fick helt plötsligt för mej förra året att jag skulle ljusa upp det lite. Och ni vet hur det blir när det ljusa växer ut och det mörka obarmhärtigt hänger på och skapar en "luderrand" som di säjer här i Värmland. Inte så fint inte.

Med tanke på då att jag inte färgat sen julgrisen slaktades hade jag en luderrand som var en decimeter. Mucho inte snyggt. Lägg till en rejält sliten kalufs på det.

Jag tänkte blondera upp utväxten, det var jag helt säker på, ända tills i morse. Jag kallas inte Ambivalensia för intet av mina barn. Helt plötsligt blev jag osäker. Kanske skulle återgå till det mörka. Eller nej det är ju lite roligt att vara blond, eller..? Rött kanske? Rött vore lite häftigt.

Min frisör fick sista ordet. Nu är jag blondare än någonsin, men det blev snygga slingor och jag är nöjd.

Nästa gång blir det tamejfasen rött. Eller kanske mörkt brunt?

Kommentarer

Postat av: Tant Grön

Publicerad 2010-07-08 20:28:31

Under flera år befann jag mig i slingträsket. Utväxten måste blonderas med jämna mellanrum. Trist eftersom jag varje gång jag gick till frisören tänkte att jag skulle bli som ny när jag gick ut därifrån men såg alltid ut ungefär som vanligt fast utan utväxt. Som om jag trodde att frisören kunde göra mirakel med svenskt halvtunt råtthår. Sedan slutade jag med slingor. Tänkte att håret skulle få vila. Men nu vill jag ha tillbaka mina slingor. Jag vill tillbaka till träsket. För övrigt så har jag provat rött. På mig blev det INTE bra. Det blev något desperat över det hela och ansiktet blev glåmigt. Den gången var det verkligen skillnad på före och efter. Till det sämre.

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-07-08 23:40:26

Som naturlig blondin har jag aldrig förstått det där med att blondiner har det roligare. Det enda positiva är att då man jobbar med äldre uppfattas man som mindre hotfull om man är blond, och sen blir man inte gråhårig i första taget. Har ännu vid 65 inte hittat ett grått strå i min kalufs,

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-07-09 06:49:46

Tant Grön: Just nu hade det en fenomedabel positiv effekt på hela mej och jag känner mej som en mycket fräschare träskpadda än vanligt. :) Det är lurigt med rött, blir det fel blir det liksom lite rysk-hmhm över det hela. Notch notch u know what I mean. Är ändå sugen att prova... Till hösten. Kanske.



Cici: Haha, jag ser allt att det är du =) Ta inte ifrån mej illusionen om att jag ska få roligare nu, det är klart jag får. Eller?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela