solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

En deciliter över havet

Publicerad 2010-02-01 21:17:31 i Gamla minnen,

Det här med mått och längd och höjd kan vara lite knivigt. I dag har jag pratat med flera personer och lyckats klämma ur mej att det minsann kommit en hel deciliter snö i natt. En decimeter skulle det vara så klart.

På sjuttiotalet jobbade jag i serveringen på Tossebergsklätten flera somrar. Alltid var det massor av turister som ställde frågor om ditten och datten om bygden och anläggningen, Selma Lagerlöf och björnen och silverkulan och allt sånt som vi förväntades känna till. Man ville ju inte verka obegåvad så jag läste på förstås.

En dag kom det ett finare sällskap och jag tänkte bjuda på lite extra information, så jag hasplade ur mej att vi minsann också var på 3 430 meters höjd. Eller nåt i den stilen. Deras förvånade miner förföljer mej än.

Bråkdelen av en sekund senare tittade de på varandra och skrattade och slog sej på knäna. "Högre än Kebnekaise? Jo man tackar".

Jag stod på mej ett tag. Jojomen, 3 430 meter. Men jag fick smyga in i souvenirshopen och titta i broschyren en gång till och där stod förstås 343 meter ö h. Höh. Ska det vara så noga så.

Och förresten, för min del hade det räckt med en deciliter nysnö i morse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela