solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Surdeg får jag vara själv

Publicerad 2010-02-15 10:25:31 i Motgångar,

I torsdags skulle jag för första gången göra grunden till en surdeg. Lätt som en plätt. Det är bara att blanda 1 dl fingervarmt vatten med 1 dl grovt rågmjöl. Sen ska man röra om varje dag i tre dagar osv. Underbart goda och hälsosamma limpor bakar man på fjärde eller femte dagen.

Enligt receptet ska det bubbla och jäsa efter nån dag och dofta syrligt. Inte vara en torr hård skorpa över ett grått klet. Inte bara lukta blött mjöl. Men jag har ändå försökt röra omkring i tanke att det börjar nog bubbla så småningom. Nope. Inte en krusning.

Jag har kommit på vart felet måste ligga. Mina kalla händer, förstås. De håller nog inte mer än 29-30 grader i vanliga fall och jag var säkert väldigt nerkyld när jag gjorde degen. Alltså blev vattnet för kallt när jag körde ner pekfingret. Det kan ha bildats iskristaller på ytan.

Återstår att se om det går att bända bort den misslyckade surdegsslatten från bunken och påbörja en ny, varmare. Väntar nog till nästa vecka, det känns lite uppgivet just nu - för att inte säja surt. 

  Kanske nästa gång?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela