solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Julen 2010

Publicerad 2010-12-28 15:03:43 i Glädjeämnen,

Det är lika bra att ta julen på en gång. Den var ganska lugn. Eller väldigt lugn.

Eftersom Gino skulle vara helledig den 23:e, jobba hela julafton och från förmiddag till förmiddag juldagen och annandagen så gjorde vi upp planer. Jag skulle fira julafton med mamma, och annandagen skulle vi ha julmiddag hemma hos oss. Men jobbar man på järnvägen får man finna sej i tvära kast, inställda tåg och ändrade planer så den 22 ändrades hans jobbhelg helt. Han fick jobba den 23:e, kom hem på julafton kl 08.00 och blev i stället ledig juldagen och annandagen. Herregud vad det vände uppochner på allting. 

I alla fall. Gino och jag lastade bilen full med mat på julafton, och åkte ner till modern och åt jullunch och umgicks några timmar. Hon ville inte gå ut i kylan och jag förstår henne. På kvällen slappade vi i varsitt soffhörn, idogt sippandes på en whiskey, febrilt zappande efter någonting vettigt att se på TV:n. Lite före klockan nio (21.00) insåg vi att den bästa filmen antagligen spelades upp på insidan av de egna ögonlocken så vi drog till sängs. Zzzz.

Har ni nånsin haft känslan av att ni glömt nånting? Nånting viktigt? Vi också. På juldagsmorgon kom vi ihåg att vi inte tagit in julgranen från garaget. Hoppsan. Det kändes lite sent att kånka in den så den står fortfarande kvar där. Oklädd. Suck. Något annat från juldagen minns jag inte. Och det är faktiskt sant. Antagligen var vi ute och promenerade i kylan och skottade snö, men det är bara som jag gissar.

På annandagen kom Ginos pappa och mina barn, måg och barnbarn på middag. Jag måste ha dragit in ett noskvalster eller en hel dammråtta på morgonen för jag däckades av en ihållande rinnsnuva och kraftiga nysningar. Näsan rann, ögonen rann och jag nös oavbrutet så jag nästan kissade på mej. Hela dagen. Fräscht med en sån människa över grytorna, Gordon Ramsey hade slagit huvudet av mej. Per Morberg däremot hade nog sett det som en extra krydda.

Annars var det bra. Alla fick julklappar och alla var nöjda tror jag.

Och tack kära Cici m familj för julkortet, vi blev jätteglada!

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2010-12-28 23:22:19

Ibland är det nog bättre att man inte planerar så mycket utan tar det som det kommer, och det verkar det ju som om ni gjort. Men ni kanske är härdade.

Stackars julgranen då! Ni kan väl i alla fall ställa ut den i en snödriva på tomten så att den får beundras där.



Det låter inget vidare det där med förkylningen, men det är många som drabbas av det nu, för att inte tala om vinterkräksjuka. Det sägs att årets förkylning är väldigt långdragen och håller på i omgångar. Men har du tur har du fått en lightvariant och är straxt frisk igen.

Postat av: Marianne

Publicerad 2010-12-29 07:58:10

Cici: Förkylningen var en lightvariant, verkligen. En dag bara, den sämsta dagen i och för sej men ändå. Är mer bekymrad över lilla mamsen som troligen fått vinterkräksjukan och det känns inte roligt.



Hm. Får väl smyga ut julgranen i snöplogskanten.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela