solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Nu snackar vi 1907

Publicerad 2015-05-26 17:10:00 i Gamla minnen,

Minns ni brevet från Fattigvårdsnämnden? Och att jag nämnde att jag hittade två brev som jag fastnade speciellt för?
 
I nästa brev hittar jag två skrivna ark, båda från Svea Svensson i Junsele, adresserade till min farfar Olof. Det ena från mars och det andra från oktober 1907. Brevet är dock stämplat 9/3.
 

Det första lyder så här, ordagrant:
 
Gulsele den 2/3 1907
 
Kära farbro
 
Mången tack för kortet vi mår bra alla hoppas att Farbro gör detsamma. Hur är det med farmmor lef hon än. Vi har sjukligt här i norland i vinter det är influänsan och Lunginflammasjon som härja om hvartanat. Jag sänder här vår lille Olle ock många hälsningar från oss alla.
 
Vänligen av Svea Svensson Gulsele Junsele
 
Så vänder jag på brevet och hittar följande rader:
 
Han har plockat ärtbockar fill i byxfickerna så han ser så märkvärdig ut och ingen viste det så byxerna blef så sne och stygg.
 
Tyvärr finns det inget kort på lille Olle i snea byxor med fickorna  fulla i ärtbockar, men jag ska leta vidare i chiffonjen. Någonstans finns han säkert.
 
I nästa brev från den 22/10 kan man läsa mellan raderna att Svea är lite halvsur över att inte fått något svar:
 
Kära Farbro!
 
Efter så lång tystnad så måste jag skriva ock fråga om ej farbro fått någodt brev vi skrev länge sen ock skickade ett fotografi av Olle, törhända att det ej kommit fram. Men jag får tacka så mycket för brevet kortet som jag har fått av Farbro vi har ej haft nogodt gott år i år det har rägnat hela sommaren så det har ej blivit nogodt korn i år men det har blivit potatis.Det har varit så mycke vatten så vi har ej fått slage nå vi har haft nästan bara bäck slåtten. Wi är frisk alla.
 
Då får jag sluta med en kär hälsning från oss alla Svea Svensson
 
Så kommer det ett tillägg:
 
Kanse att Farbro är gift så jag får skriva till Faster nästa gång om det är så får hon nöjja sig med en hälsning dena gång. Hoppas att det är ogjort Farbro bju väl mig till brölops så jag får vara tärna för det är jag van med det har jag varit med om många gånger. (Ursäkta mig)
Hälsa farmmor och faster.
 
Och ursäkta mig för nu ska jag djupdyka i alla smålådorna efter Olle Svensson.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela