solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Liten lägesrapport

Publicerad 2015-01-27 18:34:00 i Allmänt,

Vart ska jag börja?
 
Jo, med att vi nu äntligen har fått älskade svärfar Nino att inse att han måste få hemtjänst, med det mesta av allt som vi fixar med nu. Det började så smått förra veckan med att de kommer på morgonen och ger honom medicin, och nu har han faktiskt gått med på att även få kommunal städ- och tvätthjälp, samt matleveranser. Så nu har vi nytt möte på fredag, denna gång med biståndshandläggaren, och det är verkligen en sten som släppt från bröstet.
 
Som ni kanske minns så fick han hjärtstopp på nyår, och efter det har han blivit tröttare och mer andfådd. Och vi har ju trott att det var första och enda gången...men...
 
När vi kom till honom häromdagen låg en räkning på bordet från landstinget: "Bedömning av ambulanspersonal" på 200 kronor som vi tog med hem för att betala. Men så får vi se att det står ett annat datum: 20141128 och på en annan adress än vår, så jag tänker först ringa faktureringen och be dem rätta till det. Först kollar jag ändå vem som bor på adressen, och det börjar ringa en klocka när jag ser att det är ett par goda vänner till Nino som bor där. Vad är detta?
 
Gino ringer till dem och de berättar då att han denna dagen varit där på middag med prästen, och exakt som när han var hos oss hade han tuppat av; så de hade ringt ambulans. Frun i huset hade gjort hjärtmassage tills han kvicknade till. Nino är ju ganska stönig (envis) så han ville inte följa med ambulansen utan ville hem. Så långt kan man ju tycka att det var ju ok, för allt gick bra. Men. Han är nittio år, bor själv och det är känt att han har en son med familj; så man blir lite fundersam hur både värdparet och prästen kan tycka att det är ok att han åker hem till sin lägenhet ensam efter ett hjärtstopp; utan att kontakta oss.
 
Men det gick ju bra som sagt. Hursomhelst så kanske vi kan göra lite mer roliga saker när vi besöker honom än att hämta tvätt och städa :)
Det mesta är roligare än att städa faktiskt.
 
Annars flyter livet på, Gino saknar sitt älskade Kiruna och jag vet inte om det är själva jobbet, naturen eller flickorna maten på (enligt honom) norra europas bästa thairestaurang han saknar mest. Just nu harvar han på mellan Göteborg och Hallsberg och inget av ställena får en väl att göra vågen direkt.
 
I morgon kommer han i alla fall hem. Och om allt går som det ska och vädret blir fint, hoppas jag att vi kan åka till nordvärmland för lite snöskoteråkning när jag går av mitt arbetspass i Torsby på lördag förmiddag :)
Det känns som om vi kan behöva en dag när vi bara kan vara och koppla av.
 
Rapport kommer. Over and out.

Kommentarer

Postat av: epsilon

Publicerad 2015-01-27 21:24:44

Man kan ju undra hur stönig man själv kommer att bli. Förstår att du är tacksam över att han ändrat sig och gått med att ta emot hjälp. Vi har inga gamla kvar men jag är god man för en liten tant på 92 som t.ex absolut inte vill ha larm eftersom hon säger att hon inte kommer att ramla(!). Så då är man maktlös.
Att den ort du nämner inte är nåt att göra vågen för det kan jag ju hålla med om men efter så där en 20 min så passeras den f.d. järnvägsknuten Laxå med fint upprustat stationshus. En trevlig plats att göra vågen för!

Postat av: Marianne

Publicerad 2015-01-28 06:28:50

epsilon: Troligtvis kommer jag också att bli stönig som bara den. Men det känns så skönt att han äntligen vill acceptera hjälp från kommunen, vi bor ju trots allt nästan sju mil bort. I Laxå brukade vi vända tåget när jag var tågmästare, lagom till lunchtid så då blev det oftast mat på Skafferiet där man serverade jättegod mat. Så vågen gör vi för Laxå ;)

Postat av: Cici

Publicerad 2015-01-28 20:01:57

Skönt för er att din svärfar tar emot hjälp. Jag som snart är jättegammal har deklarerat att in till mig kommer ingen hemtjänstpersonal! Att jag själv jobbat i branschen i nästan 20 år har kanske något med det att göra. Men jag är glad över att svägerskan, tillika grannen, tar emot tjejerna som kommer till henne. Inte så logiskt kan man tycka. Jag förstår Gino helt och fullt, att Kiruna är att föredra framför Hallsberg och Göteborg. :)

Postat av: Marianne

Publicerad 2015-01-29 15:35:01

Cici: Hoppas bara han inte hinner ändra sig innan mötet i morgon, det finns en viss risk för det. Men förhoppningsvis blir det bra för oss alla i slutänden, vore så skönt att veta att det är fler som ser till honom på dagarna. Håll tummarna!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela