solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Nya nöjet

Publicerad 2015-04-08 16:44:00 i Små och stora projekt,

Under påskhelgen jobbade jag i Torsby. Plattformen ligger på andra sidan gamla stationshuset där jag sitter, så det rör det sig inte så ofta människor runt huset. Därför blev jag lite konfunderad när tre personer går fram och tillbaka utanför fönstret och ser ut att leta efter något, samtidigt som de med jämna mellanrum kollar i sina mobiler. Efter en stund går de över till plattformssidan, och jag ser att de kryper under bänkar, letar uppe i stolpar, runt staketet, ja överallt.
 
 
Då fattar jag. De håller på med geocaching. Så när de kommer tillbaka, öppnar jag fönstret och pratar lite med dom, och det visade sig vara norskar på påsktur för att hitta lite cacher i Torsby. Just den här vid stationen hittade de inte, men de skulle vidare upp mot "sykehuset" för där finns det en också.
 
Så gissa vem som blev nyfiken och gick vidare in och läste mer om geocaching?
 
Det resulterade i att jag laddade ner en app, kollade in om det möjligtvis kunde finnas några i Öjervik eller däromkring... och det gjorde det!
 
Så i måndags kväll drog jag med Gino ut i skogen och letade efter den närmaste, som skulle finnas bara 300 meter hemifrån, men vi hittade den inte. Inte heller den som ska finnas på udden kunde vi finna. Det är ju så svårt eftersom de kan se ut hur som helst, man vet ju inte egentligen vad man letar efter. Men skam den som ger sig, på tisdagmorgonen drog jag till skogs igen - och hittade min första cache!!!
 
 
Tadaaaaa!

Och det måste väl vara den sötaste som finns. En grankotte i en björk. Inuti kotten finns en burk med papper och penna där man skriver namn och datum när man fann den.
 
Och eftersom det lär finnas runt 2 miljoner cacher ute i stora vida världen så har jag några kvar att leta efter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela