solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Kontraster

Publicerad 2013-03-06 23:32:00 i På järnvägen,

På måndag morgon var det uppstigning klockan fyra. JärDa-kurs i Stockholm i två dagar. Tåget jag skulle åka med stannade naturligtvis inte i Öjervik, så jag sparkade upp Gino också för att få skjuts till Västra Ämtervik.

Finns det något jag känner mig obekväm med så är det att åka till Stockholm. Jag känner mig ungefär som om jag skulle på skolresa och luktar lite la´gård. Bonnig. Speciellt när inte Gino är med, men nu hade jag kollegan Sören med; så jag fokuserade på hans rygg och gick två steg bakom hela tiden så jag inte skulle förirra mig ut i någon förort.

Här är utsikten från min svit, rum 106 på Hotell Adlon. I hörnet om jag gick ut till höger låg en 7eleven där jag köpte tre tidningar, lite frukt och en drickyoghurt innan jag kröp ner i sängen. Då hade inte Bollibompa börjat ens. Men mitt huvud höll på att sprängas så jag kände inte så mycket för att gå ner till Spy Bar den kvällen. Kanske nästa gång. NOT.

Som vanligt satte jag mig (vi oss) längst bak. Kontrollfreak. Kursen handlade om det "nya" utropssystemet på våra stationer, kan jag berätta. "Nya" för att de inte är genomförda överallt, trots att vissa områden haft det två-tre år; vi i Värmland  t ex känner inte JärDa sen tidigare. JärDa, står för JärnvägsDamen om någon vill veta det, det är hon som låter smått salongsberusad ibland.

Jag antecknade så mycket att bläcket tog slut i pennan, och det tycker jag visar på att jag försökte hänga med så gott jag kunde. Jag tog en ny penna till utvärderingen.

17.10 gick tåget hem, sen blev det byte i Karlstad till BUSS eftersom mitt länståg var inställt. När jag kom till Kil fick jag och en äldre herre åka taxi, han skulle till Tolita och min bil hade G parkerat i Västra Ämtervik så dit ville prompt jag. Den stora bussen skulle gå direkt till Sunne och Torsby. Strax under en timme åkte jag sen taxi på slingriga grusvägar, för den måste in på alla små hållplatser innan jag blev avsläppt vid min bil.

Klockan 21.35 klev jag in genom dörren hemma. Lycklig. Och hungrig. Och hur bonnig som helst.

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2013-03-07 18:36:43

Även om man är lite bonning är det nyttigt att besöka huvudstaden då och då. Då vet man i alla fall hur bra man har det. Vilken tur att vi är olika för annars skulle det bli jättetrångt i Stockholm
Ha en fin norgondag
kram

Postat av: Cici

Publicerad 2013-03-07 18:58:43

Inget går upp mot att komma hem till sitt eget efter en längre eller kortare utflykt.

Postat av: Marianne

Publicerad 2013-03-07 22:19:56

Lisbeth: Det skulle vara för det då. Och visst - Stockholm är en fin stad, men jag passar inte riktigt in där ;)

Cici: Exakt, borta bra men hemma jättebäst.

Postat av: epsilon

Publicerad 2013-03-08 08:17:57

Har ju min bästis i Stockholm så jag är där ibland.Det är jättetrevligt, all kultur, hela det överväldigande utbudet. Men så skönt att komma hem till det lugna tempot och det invanda.

Postat av: Marianne

Publicerad 2013-03-08 09:18:11

epsilon: Det är lite för stort och mycket för mig kanske, Göteborg har ett lugnare tempo så där känner jag mig mer hemma. Det kan ju bero på att jag varit där mer också och hittar lättare. Jag passar nog egentligen bäst uppe på sätern jag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn