solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

En fråga om boende

Publicerad 2012-11-02 11:08:00 i Små och stora projekt,

Vi har tittat på en annan gård. Den ligger bara någon kilometer från där vi bor, har ett stort hus, riktigt ladugård, maskinhall, väldigt mycket mer mark.
 
Två gånger har vi varit där och tittat och det har känts lika svårt varje gång. Vi skulle få ett vackert hus med mer än hundra år på nacken, med spegeldörrar, balkong, hög takhöjd, trägolv, öppen spis,  - you name it. Men. Kök och badrum samt toalett/tvättstuga skulle behöva renoveras. Dyra dyra saker, så med tanke på att vi skulle få mer än dubbelt så stora lån, och att G inte har överdrivet lång tid kvar innan han vill kunna gå i pension.. så.
 
Jag åker förbi där varje dag. Varje dag tänker jag att vi skulle kunna bo där. Jag har möblerat hela huset.  
 
Sen tänker jag att det skulle bli avsevärt mycket billigare att bara smälla upp en hög häck mot the not so very nice neighbours  norrsidan, mura upp en öppen spis och bo kvar. Vi har ju trots allt ett fint hus, vi har lagt in jordvärme, byggt carport och uterum, byggt om köket, renoverat tvättstugan och lilltoan och mycket mer. Vi har underbara grannar också, och de är i stor majoritet.
 
Så det lutar nog åt att vi bor kvar. Trodde jag tills i går kväll.
 
Gino ringer från Narvik: - Vi kanske skulle ta och flytta hit några år?
 
- Helt ok älskling. Bara jag får bo med dig.
 
- Det var rätt svar.
 
Hallå Narvik, här kommer vi..? Eller?

Kommentarer

Postat av: Karina

Publicerad 2012-11-03 08:22:18

Hej! Nu kom jag mig för att hälsa på åxå... vilket hus har ni tittat på? Är jättenyfiken förstås! kram

Postat av: epsilon

Publicerad 2012-11-03 10:38:04

Det där är ju svårt. Man vet vad man har men inte vad man får. Fast det kan ju bli bättre.
I min hemkommun får man inte tillbaka det man satsar i husen så även om mitt önskehus är till salu just nu
så blir det för dyrt att flytta från renoverat badrum, bergvärme och stor inglasad altan.
Att bo ensam långa perioder är ju inte heller så roligt. Min man veckopendlar, måndag -torsdag men bara till Göteborg så det är ju lite skillnad mot Lappland.

Postat av: Cici

Publicerad 2012-11-03 12:04:08

Jag tycker det lutar starkt mot att bo kvar i det fina hus ni redan har, den med ny veranda och allting. Narvik har säkert sina fördelar men, men. Kommer ihåg när maken var där i över ett år och byggde malmkajen. Han, och de övriga som jobbade där, fick äta extra vitaminer för att solen inte visade sig på flera månader. Det finns väl inte ens snö där. Och hur ska det då bli med hönorna (tupparna)?

Postat av: Maria

Publicerad 2012-11-03 14:10:57

Du skulle bara våga flytta till Narvik!

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-11-03 15:56:02

Karina: Halloj! Toneby 95 är det vi trånar efter, kolla på Hemnet får du se. Skulle man inte hrrm kunna göra ett fint katthem i uthuset där?

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-11-03 15:58:11

epsilon: Jo det är så vi tänker lite också. Vi har lagt ner både en massa pengar och arbete här. Men drömmen om en "riktig" gård lever. Tyvärr rinner väl åren från oss och det klokaste vore väl att trappa ner i stället?

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-11-03 16:01:04

Cici: Det svåraste vore att flytta så långt från barn och barnbarn, så det förblir säkert bara en dröm; men det är lite roligt att drömma också. Och sant sant, hur skulle hönsen trivas däruppe? Lustigt att K har byggt malmkajen :)

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-11-03 16:02:21

Maria: Inte ens bara några år..? Nähä då blir jag väl kvar då ;)

Postat av: Karina

Publicerad 2012-11-03 19:35:03

Å, då vet jag vilket det är, det är det som ligger vid 45:an, va? Ser väldigt fint ut! Och jo, katthem skulle funka :)

Svar: Visst är det fint? Men förnuftet säger nej, även om hjärtat försöker med alla argument som finns :)
Marianne

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela