solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Dåligt och braigt

Publicerad 2012-03-28 17:44:41 i Allmänt,

Jag ska inte sticka under stol med att jag har/har haft en kris i mitt liv. Jag har tidvis mått riktigt dåligt.

Man kanske kan tycka att det är märkligt och konstigt att man som vuxen kan bli så berörd av att förlora sin mamma, men för mig var hon mer än bara en mamma.  

Varje dag tänker jag på henne. Precis varje dag. I fredags plockade jag bort handväskan och skorna som stått i ett hörn av vardagsrummet sen 25 oktober förra året. I fem månader har det stått där, utan att jag rört det.

Det börjar kanske bli dags att vända blad, som det heter. Vi ska ha gravsättning när tjälen gått ur marken, och när alla som vill närvara kan komma. Det är en klump i magen innan det blir klart, och likaså uppdelningen av hennes saker.  

Men nu till det jag faktiskt vill säga.

Något positivt har det ändå fört med sig, hoppas ni förstår mig rätt nu. Det har fått min syster och mig att börja umgås mycket mer, och det är väldigt roligt. Vi har mest "gått omvägen" genom mamma förut, och det gjorde att vi egentligen inte behövde ses. Typ. Så nu är jag jätteglad över att träffa syrran mer. 

Något annat positivt är att jag fått svar från mammografin och "det finns inga spår av bröstcancer..."  

Tack snälla.

Kommentarer

Postat av: Epsilon

Publicerad 2012-03-28 20:54:54

Man vet ju aldrig når kriserna kommer eller hur man kommer att reagera. och att mista sin mamma är svårt även om man vet att det är oundvikligt. Men när det händer är det skönt med syskon. Dem har man ju känt längst av alla och delar många minnen.

Skönt med beskedet om mammon också.

Postat av: Mammahäxan

Publicerad 2012-03-28 21:25:54

Men det äär en speciell relation mellan barn och mamma. Även om man är ett vuxet barn. Kram från f.d Tant Grön/Våga vara kärring

Postat av: Cici

Publicerad 2012-03-28 23:59:29

Du kommer nog alltid att sakna din mamma, men som det mesta så går livet vidare. Jag kan få ögonblick då jag drabbas av saknad efter min mamma och då är det tjugo år sen hon dog. Dessutom hade vi inte så särskilt tight förhållande.

Men syrror är bra att ha. Mina bor långt bort, eller om det är jag som gör det, så vi träffas inte så ofta, men det är i alla fall resterna av den familj man en gång växte upp med.

Postat av: cillacobrA

Publicerad 2012-03-30 07:40:46

Jag saknar min moster väldigt mycket hon var som en mamma vän för mig.. Fast jag har lyckan ha en underbar mamma kvar än... Men jag prata med eva för några veckor sen när jag tog fram pellargonian som jag hade lagt i en pappers påse över vinter ,som vi sett på tvn tillsammans i höstas och till min lycka så är det liv i den...<3 <3<3

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-03-31 11:40:51

CillaCobra: Vi har båda turen att ha en underbar släkt! Stor stor kram.

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-03-31 11:44:36

Cici: Saknaden är jobbig, men visst är det så att livet rullar på. Hon var ju ändå i en aktningsvärd ålder, fast hon hade sån livsvilja och var absolut inte färdig med livet. Det är skönt att ha en syrra att dela det med. Och andra som stod mamma nära.

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-03-31 11:46:45

Mammahäxan: Man går igenom så många stadier tillsammans, ibland är man helt på kollisionskurs men man vet ändå att den andra alltid finns där för en. Kram till bästa mammahäxan :)

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-03-31 11:49:23

Epsilon: Att det skulle hända kom totalt oförberett. Hon var kärnfrisk fram till de sista tre veckorna. Men att jag precis just då tagit två veckors semester var som en skänk från ovan. Jag kunde vara hos henne mest hela tiden och det är en stor tröst.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela