solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Läget just nu

Publicerad 2012-07-13 14:17:18 i Allmänt,

Det är så himla gôtt med semester.
Fast att regntimmarna är fler än soltimmarna så är det skönt att bara vara. Men allt det som jag hittills föresatt mig att göra, har icke blivit gjort. Och nu har det gått två veckor redan, halva tiden. Jag är lite sen i starten, ser´ni.  
 
Gino har varit i Oslo sen i söndags, men kommer hem ikväll nångång om gudarna vill och tåget håller. Då kommer han att vara hemma en vecka innan det bär av igen till ett av världens vackraste länder. Ja, hm Norge igen. Förhoppningsvis kommer det att hålla uppe i morgon förmiddag så vi kan klippa gräset. Snart når det till armhålorna. På katten.  
 
Kycklingarna mår alldeles utmärkt, de verkar trivas i sitt nya chateau och mutas flera gånger per dag med diverse olika godsaker för att bli lite mer tama. Det går sådär. Jag har inte vågat släppa ut dem i hönsgården än, utifall att skator/katter/kråkor skulle missta dem för mat. Dessutom skyller jag på att det har regnat vareviga dag så de har det allra bäst inne. De minsta är så yttepyttesmå och skulle nog inte må så bra av att bli blöta.
 
Mer spännande än så är inte tillvaron, om jag inte hade nämnt att Charlie höll på att drunkna första dagen på "lek o plask". Usch. Simläraren gick uppe på bassängkanten med ryggen mot barnen när Charlie, tre år, tappar balansen och försvinner under ytan. Vattnet var ganska djupt och han tog sig inte upp. Anna & Johannes som satt vid sidan av ropade till simläraren som inte varken hörde eller såg så Anna hoppade i vattnet med kläderna på och drog upp en chockad unge. Ska man se det positiva så är det första gången på många år som hon badar utomhus. Men så ska man naturligtvis inte se det. Det var en riktigt otrevlig situation och Charlie vill nu inte alls gå i vattnet där så idag har han varit hos mormor (mig) i stället och gräddat våfflor när storebror Valle gick till simskolan.
 
Under veckan har jag också varit till min gamla polare Agnetha i Lysvik. Vi brukar träffas med jämna mellanrum, vartannat år eller så. Men det är det som är så bra med kompisar som man ändå har. Dom finns där. Sen har jag varit på min andra timme hos Mona och fått Bowenterapi. Första gången var det ganska lätt beröring och bara lite ont. MEN NU!!! Om jag kunde svära på italienska så skulle jag göra det. Porka la figa eller så. Två punkter mellan skulderbladen är som cement, och cement bryter man inte upp hursomhelst. Det gjorde stundvis så ont så jag grät. Resultatet av det blev att jag såg ut som en tvättbjörn runt ögonen när jag satte mig upp. NTS - inte måla sig innan man åker till Mona.
Resultatet av massagen blev fantastisk. Jag har peppar peppar inte tagit EN ENDA värktablett på hela veckan. Och då har jag ändå tapetserat en vägg hos Martin, d v s jobbat med armarna högt och spänt mig i nacken vilket brukar betyda närmast migränsmärtor efteråt. Men inte ett piss kände jag. Min vänstra höft har också den varit mycket bättre, i det närmaste helt smärtfri. Hon borde få nobelpris den kvinnan. Eller åtminstone bli president.  
 
Så nu har jag bokat flera gånger framöver, efter nästa gång hoppas jag kunna börja träna för triathlon.
Nu ska jag ut och gulla med mina kycklingar, hej då.  

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2012-07-13 15:40:46

Fy sjutton så otäckt det måste ha varit för lille Charlie, och för alla andra också för den delen. En simlärare verkar vara för lite på den simskolan, borde nog vara ett par stycken i alla fall.

Såå skönt att du har hittat någon som kan hjälpa dig med rygg och nacke. Släpp inte henne i första taget nu, utan gå kvar där tills du är riktigt bra.

Jag har ju ingen aning om hur stor hönsgård ni har, men vi gjorde så att vi spände ett bärnät över hönsnätet, som ett tak, som skydd för rovfåglarna. Det finns ju ganska stora nät och det är lätt att spänna upp ett sånt.

Nu ska jag googla på bowenterapi. Man blir ju nyfiken.

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-07-13 18:59:39

Cici: Ja usch, det var riktigt otäckt. Brr. Jo, jag är så lycklig att jag lydde Annas råd om att gå till Mona, det känns som om det skulle kunna bli riktigt riktigt bra. Över hönsgården spände vi först ett bärnät, men det gick sönder redan när vi skulle lägga på det, så vi köpte mer hönsnät och la över. Men jag tror att det kanske är så stora maskor att en skata kan pressa sig igenom om hon ser en läcker kyckling därnere..? Så jag väntar tills jag kan sitta på en stol mitt i hönsgården med ett basebollträ. Utifall att.

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2012-07-13 21:14:28

Jag är som dig jag bryr mig inte så mycket om vädret i år. det blir bäst så man blir bara besviken annars. Vad jag blir arg när jag hör om det som hände i vattnet. Det hände min yngsta son när han var 4 år. det tog många år innan han ville vara den fisk som han varit tidigare. Tur att det slutade bra i alla fall. Alla har vi våra vägar att klara av våra sjukdomar. Så bra att du hittat ditt sätt att få en dräglig tillvaro.
Sköt om dig och ha några bra dagar
kram

Postat av: Epsilon

Publicerad 2012-07-14 10:03:46

Simlärare är ju ofta så unga, undrar om de riktigt inser vilket ansvar de har, men så skönt att det gick bra.
Vädret passar ju mycket bättre för våfflor än för simskola så ditt barnbarn gjorde väl ett mycket klokt val.

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-07-16 19:26:13

Lisbeth: Man får anpassa sig, man kan inte göra mycket åt att det skvätter lite då och då. Det är i alla fall skönt att ta dagen som den kommer. Och jag hörde nu att redan förra året fick han klagomål för att han var så slapp, men tydligen har han fått fortsatt förtroende ändå. Bara att hoppas att han tagit lärdom?

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-07-16 19:27:19

Epsilon: Helt klart är det våffelväder i år, och det är så mysigt att greja ihop med en treåring. Man får höra både det ena och det andra :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela