solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Hämmt´ett tôg

Publicerad 2012-01-23 08:38:19 i Glädjeämnen,

I fredags kväll fick jag användning för mina julklappsfårskinnstofflor.

Den minnesgode minns kanske att jag tvättade de förra i aningens för varmt vatten (faktum är nog att de egentligen inte tål vare sig varmt eller kallt vatten) så de blev till två stenhårda mycket ofotriktiga tofflor:

 

Väldigt osköna. Mina fötter ser inte riktigt ut sådär.

Nåväl. Varför hade jag då mina nya varma tofflor på mig? Saken är den att vi hade en slags tjejkväll i min syrras nyhyrda gamla hus långt ute i den värmländska vildmarken, där de nordliga vindarna trängde in genom brädfodringen, så det till att börja med var lite kallt även om det eldades i vedspis och braskamin. Jag är dessutom extremt frôsen.

Men allteftersom stämningen steg så blev det varmare och varmare i köket, och alla vuxna drack vin till kinamaten utom jag som körde. Veronica som bor i Göteborg var där, Ann som bor i Stöpafôrs var där, och så var det syrran och jag och hennes barn. Ann och Veronica är vår änglasyster Karins döttrar, och vi hade tidigare på dagen varit på bouppteckning efter mamma. Gino var i Göteborg och vände, en lokförare vet minsann att roa sig även på fredagskvällar.

Vilka tjejer. Om jag skulle berätta allt som vi pratade om så blev det nog en hel bok. Herrejeflar vad vi skrattade. Ni skulle få läsa om dialektala förbistringar, att ett skohorn i metall är en bra snarkstoppare, diverse förlossningsminnen, om en bröstvårta som slipades loss med en vinkelslip. Vi delgavs också historien om vad som hände när en ammande Veronica begav sig till affären för att fylla på i skafferiet.

Eftersom kvinnobröst tenderar att leva sitt eget liv utan att närmare bry sig om vad resten av kroppen har för sig när man ammar; så pytsas det ut lite mjölk då och då utifall att det skulle finnas nån hungrig unge i närheten. 

Veronica hade ett smärre läckageproblem av den typen när Alice var nyfödd, så hon hade därför garderat sig med en slags plastkoppar över själva nippeln, som skulle samla upp den mjölk som behagade droppa ut då bebisen inte befann sig i omedelbar närhet. 



Utrustad på detta vis gick hon till den lokala affären för att handla. Allt gick geschwint ända tills frukten kom i syne. När de mjälla bananerna uppenbarade sig och hon böjde sig framåt och rådigt greppade klasen, tömde sig båda mjölkuppsamlarna...  gluckgluckgluck...  och två gigantiska mjölkrosor uppstod på bröstkorgen. Dyngsur och utan någonting att drapera över fick hon vackert stå i kassan och försöka se oberörd ut. Jag lovar att det lät roligare när Veronica själv berättade, men ni förstår ungefär känslan.

För att återknyta till rubriken så kom den värmländska dialekten upp som samtalsämne, alla underliga ord som vi har "hitte´på", ord som hocken, tocken, hânna, hôss och hôrt, för att nämna några. Veronica som bott i Göteborg nästan halva sitt liv hade en favorit:

När någon i panik skriker: - Kveck`dä! Hämmt´ett tôg!!! till nån som begriper nada. Det brinner i knutarna och man måste snabbt ha ett rep (tôg). Hahahaha.

Eller när man i stället för att prata mer tydligt när nån inte fattar ens dialekt bara höjer rösten, och skriker. (Läs: Daniels svärfar till Daniel i telefon):

- Hôss´ärä, harú fått kväller?!

- Eeeh... ja?

Och han vet aldrig riktigt om han svarat på om han ätit köttbullar till middag, om det regnar i Göteborg eller om han helt sonika har fått det lite lugnt inför kvällen.

Kommentarer

Postat av: Veronica

Publicerad 2012-01-23 22:30:50

Åh underbart! Tack för att jag - och även sambon här - fick skratta både en och två gånger till vid minnet av den här supertrevliga kvällen (och allt som avhandlades).

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-01-24 08:11:51

Veronica: Jag längtar redan till nästa gång! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela