solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Jag bara snoppar av jag

Publicerad 2012-01-20 12:16:05 i Allmänt,

Just nu krånglar vårt internet hemma så jag håller på att bli bindgalen.

"Nätåtkomst finns". "Nätåtkomst saknas". Utan förvarning.

Håller man då på med något riktigt viktigt, t ex spelar Betapet och råkar ha ryckt åt sig en liten ledning, samt sitter inne med bokstäverna SCHEMA eller något annat som ger många poäng, kanske till och med AZTEK; och plötsligt kopplas ner - då blir man inte så jefla munter kan jag upplysa om.

Och det här med internet och telefoni och datorer har ett eget litet kapitel i Ginos och min historia. Jag kanske har berättat om det förut men eftersom jag lider av lightvarianten av alzheimer så får ni den i så fall en gång till.

Maj 2011. Vi är ute och tar en promenad med hunden när Ginos mobil ringer. Jag förstår av det han svarar att det är någon som ringer om ett erbjudande om byte av abonnemang. Gino är inte lika elak som jag mot försäljare, så till min förskräckelse hör jag att måltavlan för bombardemanget låter odelat positiv och svarar ja på det mesta som sägs.

Jag skuttar förskräckt framför och gör kapande rörelser med handen mot halsen samtidigt som jag väser:

-Lägg på för satan! Det är dretsvårt att bli av med sånt där. Säj bara NEJ och lägg på.   

Det skulle jag aldrig gjort. Antagligen är det det som gjorde att han accepterar erbjudandet.  Men till hans försvar ska sägas att han först försäkrade sig om att han har två veckor ångerrätt.

- Vi får hem avtalet för att läsa igenom, en liten dator ingår och ... och så har vi ångerrrätt i två veckor, då kostar det ingenting.

Några dagar senare kommer en massa papper, och från ett annat håll kommer en dator. Datorn har ingen avsändare och således ingen returadress. Ingenstans på avtalet som kommer står det något om hur man ångrar köpet.

Två dagar senare krockar Gino och hamnar på sjukhus och jag måste försöka ta tag i hela grejen. 

Mina onda aningar besannas. Jag googlar på Dialect och hittar massor av människor som blivit lurade som berättar om hur svårt de haft att häva sina avtal. Yes!

Tre hela dagar sitter jag i telefon, mailar och försöker finna en adress att returnera datorn på. Till slut har jag lyckats få iväg datorn till ett ställe, mailväxlat ett otal gånger, mailat en uppsägning, skickat ett rekommenderat brev med uppsägning och fått muntligt besked per telefon. 

Skönt. 

Någon tid senare kommer en månadsfaktura. Ingenstans står det ett ord om att vårt avtal är hävt, så Gino ringer upp och frågar vad de håller på med?

Dialect: - Ja, det är så att ni hade inte motiverat varför ni ville säga upp avtalet... så då anser vi att det löper på.

Amen eller hur.   

Om inte hans öra brann upp så vet inte jag, och efter hot om Plus och olja och fjädrar fick vi honom att trycka på rätt knapp till slut. 

Det tog tid, det tog kraft och energi.

Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att säga vad var det jag sa.

Nävver.

Kommentarer

Postat av: Epsilon

Publicerad 2012-01-20 18:09:28

Man blir tokig på det där. Hjälper ju inte att vara med i Nix-registret, är man kund får de ju ringa ändå. Det värsta är deras insmickrande ton. Jag gör alltid som du. De får ingen chans att breda ut sig med sin svada. Måtte vara förskräckligt att ha såna jobb.

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2012-01-21 07:12:23

Det finns en del täta regnskogar att ta sig ut ur. Som du säger det bästa är att aldrig gå in. Men så jäkla lätt är det inte när dessa väldrillade säljare ringer och får en att säga ja. Jag är alltid säker på att jag kan säga nej tack men det händer att jag åker dit. Trägen vinner som sagt tur att Sverker finns att hota med annars skulle man sitta där i skiten

Ha en fin lördag

Kram

Postat av: Cici

Publicerad 2012-01-21 16:53:39

Det här är ett ämne som borde finnas med på skolschemat; "Konsten att säga nej till telefonförsäljare"!



Regel nummer 1: Säg överhuvudtaget aldrig ordet JA, man kan nöja sig med att humma om det känns absolut nödvändigt.



Jag fattar inte att det överhuvudtaget är lagligt att sälja per telefon. Då jag jobbade inom ädreomsorgen var jag med om hur dementa lurades på eländes abonnemang av både det ena och det andra. Så ska det inte få vara!



Vill jag köpa något söker jag upp det, jag vill inte bli uppsökt av dom som vill sälja, oavsett vad.

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-01-23 08:49:54

Epsilon: Som tur är så stoppar Nix en hel del ändå, men nu har det ju börjat ringa i mobilen, grrrr. Det bästa är nog att bara lägga på. Ja, stackars de som måste ringa och möta folks irritation, huvva.



Lisbeth: Det finns stunder när det kanske är något jag skulle vilja prova men jag är lika hårdnackad ändå :) det blir NEJ. Plus är ett fantastiskt bra argument.



Cici: Absolut. Det känns som om man har svarat ja på frågan "Är det NN jag pratar med..?" så har man tackat ja till ett erbjudande. Och helsicke så svårt att bli av med. Sista meningen håller jag odelat med om. Också.



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela