solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Chefsassistent, det vore nåt

Publicerad 2012-01-04 16:26:52 i På järnvägen,

På jobbet just nu:

I veckobrevet från Storchefen kan man läsa:

"... så har jag beslutat att utöka med en sektionschef i Värmland. Annonsen planeras att komma ut nästa vecka. Tänk efter om just du skulle kunna tänka dig att vara chef. Tveka då inte att lämna in en intresseanmälan."

Tänk inte så fyrkantigt säger jag. Våra tre sektionschefer har jättemycket att göra. Verkligen. Men, massor av deras tid går åt till att handha mindre frågor som egentligen inte hör hemma på chefsnivå, utan skulle kunna hanteras av någon annan. 

Men. Denna "någon annan" finns inte. Vad våra tre sektionschefer behöver är avlastning. De måste få tid att fokusera på sina egentliga uppdrag. Det är vad jag tror. En eller två chefsassistenter skulle kunna fungera som en felande länk mellan tågklarering och sektionschefer. Informationsbiten, beställningar, klagomål, bokningar, ombyggnationer, utskick... you name it. Kolla med alla som inte gör så mycket väsen av sig, om det inte finns människor bland oss som skulle vilja få lite mer stimulans och ansvarsområden i arbetet.

Det här behöver man inte vara just chef för. Men man behöver en dator, en telefon och en plats att sitta på.

Kommer en sån här tjänst ut kan jag tänka mig att söka den, gärna i kombination med tågklarering.

Jag kan sitta här i Bäckebron. Det finns rum för två arbetsplatser.

Sådär. Då var kontorsbiten löst också.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2012-01-04 17:32:05

Kopiera ditt blogginlägg och skicka det som mail till Storchefen genast!

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-01-04 17:48:44

Cici: Hm. Det kanske jag skulle :)

Postat av: Epsilon

Publicerad 2012-01-05 13:46:29

Vet dina chefer om vilken strategisk tänkare som de har sittande i Bäckebron. Låt dem få reda på det.

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-01-12 21:36:51

Epsilon: Jag tror inte att mitt tänk och ledningens harmonerar i det fallet. Jag är ju bara en medelålders kvinna du vet... =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela