solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Själv ska jag plugga...

Publicerad 2012-12-30 22:51:00 i Glädjeämnen, Små och stora projekt,

... italienska! För vi ska tillbaka, svärfar håller som bäst på att planerar.
 
 
Jag har lovat att kunna prata med den italienska kusinen Gino (som egentligen heter Carlo),  farbror Franco och helt underbara faster Onesta när jag kommer nästa gång. Särskilt Onesta ser jag fram mot att föra ett tvåvägssamtal med. Jag blev helt kär i denna lilla livfulla och vackra 80-åriga kvinna, som dessutom lagar den mest fantastiska ravioli. Den smälte i munnen. Nästa gång hoppas jag få smaka Onestas lasagne som Gino berättat långa salivdrypande historier om.
 
Just nu kan jag säga: - Un tavolo per due, per favor. Med ganska fantastiskt uttal, om jag får säga det själv.
Men det kanske man inte kommer så långt med. Jag kommer knappast undan med att bara beställa ett bord för två hela tiden.

Kommentarer

Postat av: epsilon

Publicerad 2013-01-02 10:33:05

Härligt att lära sig ett nytt språk.Borde man göra. Våra resor gör vi ofta med våra bästa vänner där han är en överdängare på franska vi behöver aldrig försöka, vilket ju är lite synd. Men skönt.
Lycka till!

Postat av: Marianne

Publicerad 2013-01-04 16:53:59

epsilon: Jag hoppas att jag inte är helt obildbar, det skulle vara fantastiskt roligt att kunna delta i konversationen när de smattrar igång, de italienska kulsprutorna :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela