solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Första skoldagen och kräftfiske

Publicerad 2012-08-21 14:46:00 i Gamla minnen,

Det är många som börjar skolan den här veckan. Däribland dottern Anna som ska läsa till undersköterska på KY. Hon har jobbat i vården sen hon slutade skolan, men har inte den formella kompetensen som usk:a. Hon är nog den mest nervösa lilla eleven som någonsin börjat skolan :)
 
 
Som av en händelse fann jag en bild på mig och min storasyster Karin taget en augustidag 1966. Min första skoldag. Man kan se att jag tagit på finaste klänningen och vi har likadana diadem i håret,  sånt där som klämde bakom öronen så man fick stora gropar. Pappa står bakom lådkameran och hans skugga är så bekant. Den finns på många fotografier från när jag var liten :)
 
På nästa bild är det mamma, Karin och lilla jag (med det busiga håret) som fiskar kräftor i ån i Ytter-Nuttö. Vi var hemma hos mormor och morfar i Uppland och passade på att dra upp några tjog. Där är jag nog bara fem år?
 
Mamma studerar om den är stor nog.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2012-08-21 17:11:38

Man kan bli lite nostalgisk när man tänker på hur det kändes när man gick till skolan första dagen på höstterminen i småskolan. Så fina ni är och så lika!

Kräftor harjag aldrig provat att fiska men det ser ut som om ni har jättekul alla tre. Vad roligt det är med dessa gamla bilder.

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-08-21 17:53:48

Cici: Och jag lärde mig i dag hur man skannar... så nu kan det säkert bli en liten familjehistoria så småningom :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela