solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Back in business

Publicerad 2012-08-15 17:23:00 i Allmänt,

Nu har Fryksdalsbanan öppnat igen för trafik efter omfattande arbeten och totalavstängning en hel månad. Första veckorna när några av oss kom tillbaka efter regnperioden (ja just det semestern) hade vi icke ett enda tåg att titta på eller vinka till så vi fick ta till oanade talanger. Göran snickrade upp en toalettsluss på TågX i Lysvik och Boris och jag spacklade, målade och satte väv. Samt var till IKEA två gånger. Och besökte diverse gardinaffärer, men det blev postorder till slut. Nu inväntas paketet med nya fina gardiner, så börjar det ta form till sist. Skillnad blev det.  Jag har några fina bilder i kameran som jag kan delge er. I morgon kanske om jag hinner.
 
 
Sen inträffade det otroliga att jag fick lust att måla hemma också på ledig tid. Gino var i Kiruna i två veckor och man får så mycket gjort när man inte sitter och sambotjusar i soffan hela kvällarna. Så det blev några målade dörrfoder, några fönsterfoder samt en isärplockad spalje i trappan som gick från tråkigt furu till fräscht vitt. Tyvärr fick det den bieffekten att Gino nu hotat med att hyra en golvslip åt mig när han åker till Kiruna på måndag och förväntar sig att trappstegen är snygga när han kommer hem nästa gång... Puh.  
 
Såhär första dagen roade jag mig med att läsa igenom gamla veckobrev. Varför i herrans namn då? Ingen aning. Lättroad? Kan i alla fall se att storchefen i mars 2011 skriver att:

50 år i år, detta uppvaktas av Trafikverket. Redan fyllt, vänta uppvaktning på gång.

Jamen det var ju trevligt. Gäller det den enda femtioåringen som inte blev uppvaktad 2009 också? Nej, efter treochetthalvtår har jag slagit bort tanken på en ljusstake från Banverket haha. Och jag har ljusstakar så jag klarar mig även om det hade varit roligt att bli behandlad som alla andra. Då.

 

Annars är det mesta sig likt. Gino har varit borta jättemycket ett tag, i Norge och i Kiruna så det har varit ganska hektiskt härhemma. Han gör nog faktiskt en hel del egentligen :) Vi har börjat nerräkningen inför italienresan i september och det ska bli helt underbart att få rå om varandra och svärfar några dagar. Mysigt. 

Och i dag har vår lilla kyckling Estelle namnsdag. Kvitt kvitt hurra.

Kommentarer

Postat av: epsilon

Publicerad 2012-08-16 08:34:06

Det blev ju ingen tur för oss på Fryksdalsbanan denna sommar men vi ska försöka nästa sommar. Min bästis Barbro Li ärju så där lagom road av tåg men hennes make är fullkomligt tågtokig, lusläser tidningen Tåg och åker ånglok,smalspårigt, rälsbussar och TGV så fort han kommer åt.
Lycka till med både gardiner och målning men det där med golvslip tycker jag su ska försöka komma undan.

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-08-16 12:34:46

Epsilon: Nästa sommar hoppas jag att tågen kommer att gå hela sommaren. Då ska jag stå och vinka åt er, det lovar jag :)

Postat av: Cici

Publicerad 2012-08-16 18:38:51

Kan ett tåg stå still så där en hel månad, otroligt. Nu måste jag erkänna mitt okunnande när det gäller tåg och stationer, vad är en toalettsluss för något? Försöker se framför mig vad det kan vara men det dyker inte upp en endaste bild.

Fy så slappt av Trafikverket att missa uppvaktningen på din 50-årsdag. Någon borde faktiskt påpeka det för dom och ge dig en extra fin present som kompensation. Tycker jag.

Ta det nu lugnt och se upp i trafiken så att ni kommer iväg till Italien detta år.

Postat av: Marianne

Publicerad 2012-08-17 05:42:05

Cici: Banan var i stort behov av upprustning och en station skulle byggas om så man kan ha tågmöten där, därför var det enda raka at stänga av hela banan för att det skulle kunna göras. Toalettsluss är ett ord jag själv hittat på så det är inte så konstigt att man inte förstår. Dörren till toaletten i Lysvik var inne i pentryt och så får man inte ha det utan det fick byggas en liten "holk" eller sluss. Och nu har det gått så lång tid efter min födelsedag att jag absolut inte skulle vilja ha något, men det kändes förfärligt trist att bli bortglömd av arbetsgivaren, det gjorde det. Mina kära kollegor på Fryksdalsbanan kom dock ihåg mig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela