solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Var det verkligen så enkelt?

Publicerad 2011-09-22 16:37:09 i Glädjeämnen,

Väldigt länge har jag dragits med en nästan förlamande trötthet. I stort sett varenda dag har jag fått ta en power-nap för att orka hålla mig vaken till sängdags; för att då ligga vaken mest hela natten och rotera. Ibland har jag knaprat sömntabletter, men det känns inget vidare när man ska upp kvartöverfyra-halvfem.

Skitjobbigt.

Dagtid har det mest känts som om jag hade en stor, blöt tvättsvamp i stället för hjärna, något som jag är säker på att även andra har gått omkring och trott.

Skitjobbigt.

Men. För några helger sen var vi uppe vid sätern och plockade lingon och mojsade runt i största allmänhet, och på kvällen var vi bjudna till ett par goda vänner nere i civilisationen på räkfrossa.

Skitgott.

Mia och jag pratade om hur förjäddrigt trötta vi var och vips så plockade hon fram en burk från hälsokosten - B6, B12 och folsyra. Henne hade det hjälpt väldigt mycket. Jag mindes faktiskt att jag "förr i tiden" hade folsyra-brist och fick tabletter utskrivna, men när burken var slut hade jag ingen återbesökstid så det rann ut i sanden.

Så. På måndagen stövlade jag in på Hälsokosten i Sunne. Nu hade de ingen burk med just den kombon, men jag tog en som innehöll B12 och folsyra. Man kan ju testa. En liten sugtablett per dag.

Och vad händer?

Tre dagar senare vaknar jag och känner mig - inte pigg - men mindre trött. Och det verkar hålla i sig. Jag sover inte bättre, men jag känner mig ändå mer utvilad än jag gjort på flera år; jag orkar mer, och känner mig gladare mindre lättirriterad.

Ett Halleluja-moment.   
    

Ledins B12 Folsyra Zink, Järn, C-vitamin - 60 tabl

Kommentarer

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2011-09-25 20:30:52

Var det så enkelt säger jag med. Jag tror att vi glömt bort dom gamla hederliga burkarna från apoteket och hälsokost hyllorna. Kommer ihåg hur jag lärde det mig när jag var ung och bodde hemma. Burkarna hängde med mig ut i världen men någonstans blev dom kvar och efter det har det inte kommit in några nya. Vilken tur att du fick tipsen och nu håller vi tummarna att det går ytterligare framår

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-09-26 07:55:51

Lisbeth: Det är nästan så jag knappt tror det är sant, väntar på att återfalla i halvdvala dag ut och dag in. Men än - peppar peppar - ser det lovande ut. Och skit samma om det är placeboeffekt eller vad... jag känner mig piggare i alla fall :)

Postat av: mia

Publicerad 2011-09-27 19:55:45

Hoppas det fortsätter. Glad om jag kunde tipsa om något och det blir bättre. Håller tummarna och tack för en trevlig kväll!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela