solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Mamsen

Publicerad 2011-10-06 07:32:02 i Motgångar,

Mammor får inte bli sjuka.

Inte ens om de är 88 år och bor på servicehuset. Mammor ska alltid finnas där och ta hand om sina barn, vara pigga och glada, baka bullar, fråga ut sina barnbarn om allt som händer och vattna blommor. De ska inte bara över en natt bli sängliggande och bara kräkas dag ut och dag in, inte orka äta eller prata, inte bara vilja sova.

Det är orättvist.

I tisdags morse bestämde vi oss för att vi måste ta henne till sjukhus även om hon inte ville. Min syster var ledig:

- Jag tar hand om det. Så kommer du när du kommer från Karlstad.

Jag skulle vara med jobbet i Karlstad hela dagen och det kändes väl sådär när jag satte mig i bilen, inte var det väl precis vad jag kände att jag borde. När jag kommit ungefär halvvägs svängde jag in på en parkeringsficka, gjorde ett lappkast och åkte hem igen. Jag ringde personalfördelaren och tog en semesterdag.

Dagen som följde handlade om vårdcentralen i Sunne med provtagning, remiss till sjukhuset i Torsby, mera provtagning, magröntgen och till sist framemot kvällen inläggning med dropp. Då var mamma helt slut, hon hade hela tiden detta illamående som tog all ork.

Onsdag morgon, likadant, trots dropp och diverse mixturer. Det bestämdes att en gastroskopi skulle göras under dagen.

Stackars mamma. Men hon klarade det och man kunde se att hon hade magkatarr, ett jättestort bråck, några små sår och irritation i matstrupen. Inaga tumörer som man kunde se, men i dag torsdag ska man göra en kontraströntgen och utforska mera. Hoppas hoppas att det är något man kan medicinera bort.

Vi behöver ju vår mamma/mormor.

Och vi har krutgummor i släkten. Mammas ena syster ligger också hon på sjukhus just nu. Hon hade ramlat hemma i duschen och legat i tio timmar när hennes dotter kom på kvällen. Badrumsdörren var stängd och vattnet i duschen stod på för fullt, så det var som att titta in i en ångbastu när hon öppnade dörren. Där låg hennes mamma och kikade upp med ett konstaterande:

- Hej på er. Ja här ligger jag.

Kommentarer

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2011-10-06 20:18:06

Så fint du skriver om din mamma. Blir lite så att det svider i ögonen. älskar när människor finns för sina föräldrar. ditt beslut att vända hem var ändå mer imponerande. jag hoppas mina barn kommer att göra samma sak för mig när jag blir gammal

Kram på dig o din syster

Postat av: Tant Grön

Publicerad 2011-10-08 11:11:55

Det är liksom en lag det där. Att ens föräldrar alltidalltid borde finnas och alltid vara friska. Till sina föräldrar är man ju alltid ett barn.

Postat av: Cici

Publicerad 2011-10-09 21:36:30

Stackars din mamma, hoppas att läkarna ordnar till det så att hon snart är på benen igen. Själv blev jag föräldrarlös vid 47 års ålder och maken ännu tidigare, så man kan ju bli lite avundsjuk på er som har föräldrar kvar så länge.

Att din mamma har varit något extra förstår man på ditt kärleksfulla sätt att skriva om henne.

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-10-09 22:34:44

Lisbeth, Tant Grön och Cici: Stor varm kram till er alla tre.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela