solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Lägesrapport

Publicerad 2011-10-09 22:50:55 i Allmänt,

När man gjorde den nya röntgen med kontrast i torsdags uppdagades det att hela magsäcken och en del av tolvfingertarmen hamnat uppe i bröstkorgen. Det hade helt sonika pressats upp genom hålet/bråcket i diafragman, och det var helt stopp nedåt. 

På kvällen var mamma så dålig att jag blev riktigt rädd. Jag skärpte mig när vi var hos henne men sen bröt jag ihop i hissen på väg därifrån. Jag grinade hela vägen hem och stackars Gino fick trösta så gott det gick.

På fredagen blev det operation med en okonventionell lösning. Matstrupen var för kort för att man skulle kunna trycka tillbaka hela magsäcken på rätt sida om bråcket, så kirurgen fick dra ner det som gick och liksom laska runt kanten så det skulle hållas på plats.

Hon fick en sond som skulle avlasta magen, och det var jobbigt att ha i den redan såriga halsen så när den togs ur i dag var det otroligt skönt. Illamåendet har inte riktigt släppt greppet helt, men jag hoppas bara det är en tidsfråga. Och såklart hon är trött, men stenklar i huvudet och och väldigt rolig; så i dag när jag och tre av mina barn var där ekade det många skratt ut i korridoren.

Och jag är glad att jag fått tillfälle att tala om hur mycket jag älskar henne.

När vi gick därifrån sa hon efter oss:

- Om det är det sista ni hör mig säga så ska ni veta att jag älskar er allihop. Far inte illa med er.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2011-10-10 10:02:54

Jag vet inte att jag någonsin förut har hört talas om så mycket konstiga sjukdomar och skador, som jag har gjort i år. Det ena konstigare än det andra. Trots det verkar det som om läkarna kan klara upp det mesta och det är fantastiskt. Att ha tillfälle att tala om hur mycket en närstående är älskad betyder mycket för alla parter.

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2011-10-10 13:44:28

Ja tänk att mänskligheten ska ha så svårt att tala om för varandra vad vi känner. Undrar om det är för att vi tror att vi är odödliga eller för att vi inte vågar

Vilken fin mamma du har Förstår du är rädd om henne

Kram

Postat av: Epsilon

Publicerad 2011-10-12 13:47:15

Men kära nån vad man råka ut för. Hoppas att allt går bra.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela