solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Steka stek är ingen lek

Publicerad 2011-03-16 16:49:08 i Allmänt,

Jag borde använda kameran mer.

Önskar bland annat att jag dokumenterat nyckelknippan som satt så fint inne i handen. Problemet var bara att det gjorde så satans ont. OCH att jag höll på att svimma.

Önskar också så här efteråt att jag plockat fram kameran/mobilen i helgen. Jag hade en älgstek i fina stekgrytan på spisen som puttrade så fint, under tiden som jag halvlåg i soffan med en bit finare choklad och försökte hjälpa skidskyttarna till medalj. Det gick inte så bra, varken för mig eller Bergman.

Helt plötsligt började det lukta väl så välstekt. Nästan helt torrt var det i grytan, men det såg ut som om det skulle gå att rädda med lite vatten. Jag hällde på lite men insåg när det började bubbla att det nog var kört. Vattnet blev ganska svart och det skulle inte bli nån vidare sås på den kunde jag konstatera.

Well well, köttet var troligtvis klart så jag bestämde mig för att ta upp det och putsa av det lite. Man kunde ju hoppas att ingen skulle märka nåt. Sen skulle jag bara hälla ur stekgrytan... när ena grytlappen försökte komma undan och lyckades glida iväg såpass att jag tappade taget om hela härligheten. Gjutjärnshelvetet slog i porslinshon så den borde ha spruckit (mentackgodeguddetgjordedeninte) och den svarta 1000-gradiga sörjan skvätte ner köksluckorna, golvet, mattan, mina lår och ben, mina goa fårskinnstofflor och höll sånär på att kosta taxen livet. Han är ju allestädes närvarande där det luktar mat.

- Jamän vafaandetärintesaaant. Satanihelvetesjävlarsfanstygsförbannadejävlaälgstekshelvete.

Ungefär så lät jag en god stund. I den stilen gick det.

Sen bet jag ihop i ilska och vanmakt. Jag städade snabbt och effektiv, till och med offrade en hemvävd kökshandduk för att inte allt för mycket skulle rinna under sockeln.  En bra stund höll jag på.

Köket blev rent. Steken blev efter omständigheterna bra. Det negativa var att Bergman sköt bort sig och att fårskinnstofflor inte tål tvätt i 40 grader med efterföljande tumling. (Jag vet, jag tänkte inte).

Och inte fasen tänkte jag heller på att dokumentera med kameran. Dumma mig.

Kommentarer

Postat av: Cici

Publicerad 2011-03-16 21:38:14

Ja herregu´då det kan bli! Ser riktigt framför mig hur det skvätter omkring i köket ditt. Förlåt om jag skrattar lite.

Får man föreslå att du steker steken i ugnen nästa gång. Men glöm i så fall inte att ta grytlapparna när du ska lyfta ut grytan därifrån. 90 grader är ganska varmt.

Postat av: Epsilon

Publicerad 2011-03-16 22:07:24

Svetshandskar är rätt bra, tjocka och med långa skaft.

man bränner sig inte. Egentligen är det ju synd att du inte har ett filmteam med dig, de kunde ju hellre varit hos dig än borta i Sibirien. Garanterat mycket roligare i vilket fall.

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-03-17 06:04:04

Cici: En personlig assistent är nog vad jag behöver om jag ska få ut en stek ur ugnen :)



Epsilon: Det får nog bli det. Hemvirkade grytlappar (nej inte av mig) glider för lätt mot den halkiga grytan. Filmteam, hm, ska fundera på saken.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela