solängen

Här bor vi! Välkommen till en blogg om allt mellan himmel och jord. Om livet.

Familjetics längst E45:an

Publicerad 2011-01-17 18:16:49 i Allmänt,

I dag har jag varit i Karlstad på introduktionsmöte för nya nämndemän vid Värmlands Tingsrätt. Jag är en sån. Det har länge varit en tanke som nu blivit verklighet - det ska bli mycket intressant och jag hoppas jag kan göra ett gott arbete där. Det är allt jag kan säga.

Därför berättar jag bara om vägen dit. I morse passerade jag två platser som gör att det alltid poppar upp saker i huvudet. Ett av dem är sista gula huset på vänster sida norrifrån i Frykerud. Där sa alltid min pappa när vi åkte förbi:

-Här har jag varit in och druckit kaffe en gång. Ingenting mer, bara det. Varför har vi ingen aning om och det är ju heller inte speciellt intressant. Kaffe som kaffe.

Men när pappa dött var det mamma som sa, och säjer fortfarande:

- Här brukade alltid pappa, ja Sven då, säja att han varit in och druckit kaffe.

När jag och barnen åker förbi säjer jag:

- Här brukar mormor säja att morfar sa att han varit inne och druckit kaffe en gång.

Och ungarna suckar. Men jag lovar att det kommer att gå i arv i familjen. Mina barn kommer inte att kunna åka förbi huset utan att det dyker upp i huvudet, hehe, "Här brukade mamma säja att mormor sa att..."

Vi har fått en ny plats att relatera till också. För snart två år sen föddes barnbarnet Charlie på en parkeringsplats en bit innan Frykerud. För er som åkt där, på höjden lite norr om grisfarmen som ligger på båda sidor 45:an. När jag passerar där måste jag säja:

- Tänk att Charlie föddes här.  

När jag blir nittiosju kommer ingen att vilja ha mej med i bilen.

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2011-01-17 21:44:09

Ha ha, vi säger redan så, och jag säger alltid att : här kommer Valle och Charlie säga att här sa alltid mamma att mormor sa att gammelmormor sa att gammelmorfar sa att han... :0)

Postat av: Cici

Publicerad 2011-01-17 22:22:31

Ja ni är verkligen roliga ni! Men jag kan berätta att min man, känd som K, också håller på så där. Dessutom ska han ha barnen till att säga namnet på platsen på bondska. Min dotter har säkert redan börjat säga till sina syskonbarn det hon fått sig itutat av sin far.

Som tur är, för barnen, ligger mina uppväxttrakter långt härifrån, men det är klart, nog är det många gårdar jag har varit inne i, genom mitt arbete. Den där gula gården där nere t ex, den...

Postat av: Tant Grön

Publicerad 2011-01-17 22:25:08

Haha. Familjer behöver sina repliker och historier, det är bra för sammanhållningen.

Postat av: Cici

Publicerad 2011-01-17 22:29:26

Min kommentar försvann, men jag avvaktar ett tag, vis av erfarenheten.

Postat av: Marianne

Publicerad 2011-01-18 05:44:56

Anna: Dom får en lååång ramsa dom. Ni får flytta helt enkelt ;)



Cici: Låter härligt, det där med bondskan. Roligt att höra att det är fler som "för muntliga traditioner vidare" :)



Tant Grön: Undrar om det är någon i kommande generationer som kommer att forska i anledningen till detta kaffedrickande, eller om det bara förblir ett mantra.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marianne

Tågklarerare. Gift med Gino, lokförare Fyra egna barn, numera vuxna allihop; två bonussöner samt barnbarn, bonusbarnbarn och bonusbonusbarnbarn

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela